عاجل
السبت 20 أبريل 2024 الموافق 11 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

جورج قرداحي: مدين لـ mbc بنجاحي.. وفي شوق دائم لها هي والسعودية

جورج قرداحي
جورج قرداحي

كشف الإعلامي جورج قرداحي عن سبب عدم دعوته للمهرجانات الفنية التي تحدث بالسعودية، وذلك خلال حواره ببرنامج حبر سري مع أسما إبراهيم.

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات جورج قرداحي في حبر سري 

جورج قرداحي: مدين لـ mbc في نجاحي 

وقال جورج قرداحي: مبيتمش دعوتي على المهرجانات الفنية اللي بالسعودية، وانا بحب السعودية عشان انا جزء من ام بي سي وانتشارها في العالم العربي ساعدني جدًا.

وتابع: وهي عطتني منبر، ومدين ليها في نجاحي والتحول المهني اللي حصلي، وأصحاب الألسنة المغرضة بقولهم كلامكم مش صحيح وكلها حملة مفبركة، وأنا في شوق دائم لها هي والسعودية وعندي اصدقاء كتير.

جورج قرداحي: فنانين خسروني وخسروا كتير ناس في بلدهم

وأضاف: كتير قضايا دافعت عنها، وبدافع عن القضايا المحقة مثل قضيتي في لبنان، والقضية الفلسطينية طول حياتي، وفي الربيع العربي كنت أول واحد يقف قدامهم.

واستطرد: وناس كتير مثل الفنانين “جمال سليمان وأصالة”، خسروني وخسروا كتير ناس في بلدهم، والناس دلوقتي من المعارضة السورية واتفاجأت انهم سلموا عليا وبوسوني، وقالي والله ياستاذ جورج احنا كنا زعلانين منك، لكن دلوقتي انت معك حق وصرنا نحبك أكتر.

جورج قرداحي عن شائعات فبركة المسامح كريم: البرنامج أنزه من النزاهة 

واختتم: كلام مالوش طعم والمسامح كريم انزه من النزاهة، وكله كان مظبوط والضيف اللي بيجي مش عارف مين عازمه، وناس كانت بتفتكر انهم جايين يكسبوا فلوس، المسامح كريم حصل مواقف تدمع العيون.

جورج قرداحي عن وضع لبنان: الدولار بقى 40 الف ليرة.. وحالتنا في الويل

وضع لبنان وضع كارثي اقتصاديًا، والفلوس كلها في البنوك والحكومة مفلسة، وأنا كنت في وزارة مفيهاش فلس، وفي لبنان مفيش كهربا وممكن تيجي ساعة في اليوم، والدولار بقى 40 الف ليرة، والأدوية وحالتنا في الويل، وأي دولة من دون رئيس هي بلا رأس.

وجورج قرداحي هو إعلامي وسياسي لبناني، شغل منصب وزير الإعلام منذ 10 سبتمبر 2021 وحتى استقالته في 3 ديسمبر 2021، ولد في قرية فيطرون في قضاء كسروان في محافظة جبل لبنان.

تابع موقع تحيا مصر علي