عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

موسى: الرئيس راجل بسيط وأي حد عايز يقعد معاه يتفضل.. فيديو

أحمد موسى
أحمد موسى

أشاد الإعلامي أحمد موسى، بجولة الرئيس عبدالفتاح السيسي، بقرية الحصص خلال افتتاح مدينة المنصورة الجديدة يوم الخميس الماضي، قائلا:"عندنا رئيس بسيط ، رجل بسيط بيقعد مع أي حد، اللي عايز يقعد معاه يتفضل يقعد".

تحيا مصر

وأضاف موسى، خلال حلقة اليوم من برنامجه" على مسئوليتي " المذاع على قناة "صدى البلد"، :" الرئيس السيسي زار قرية الحصص في الدقهلية وقعد مع الاهالي ، معقبا:"الموضوع ده عاجبني ".

موسى: أهالينا في القرى يقفون مع الرئيس السيسي

وتابع:"الرئيس السيسي مشي في شوارع قرية الحصص وشاف المركز التكنولوجي الذي تم تنفيذه للقرية ، معقبا:"نموذج قرية الحصص الذي رأيناه يوم الخميس الماضي هو نموذج سيتم تنفيذه في كل قرى محافظة الجمهورية ضمن حياة كريمة ".

ونوه الإعلامي أحمد موسى، بأن الرئيس السيسي تبادل الحديث مع الأطفال في مدرسة الحصص، واستمع لمطالب فلاحي الدقهلية ، معقبا:"أهالينا في القرى هم اللي بيخافوا على مصر ويقفوا بجانب الدولة المصرية ، إحنا وهولاء الفلاحين البسطاء اللي خايفين على البلد".

وأكمل:"أهالينا في القرى يقفون مع الرئيس السيسي والدولة المصرية وعلى علم بقيمة الدولة المصرية ، وحديث اهالي القرى للرئيس السيسي هو الكلام المتواجد داخله بالفعل وهو الكلام الذي يقتنعون به فعليا ".

موسى: نتمنى أن يزور الرئيس الصعيد قريبا

وواصل موسى حديث،:" الرئيس كان عايز يشوف الناس ويقف مع الأهالي في القري ويستمع لهم، ووصفهم بالأيد الشقيانة، الرئيس عارف الناس دول، وعارف أنهم خايفين على البلد".

ووصف مشهد الرئيس السيسي، مع فلاحي الدقهلية بالرائع، معقبا:"الناس دي اللي في قلبهم على لسانهم، الرئيس اتكلم معاهم، كمان الناس قالت للرئيس إحنا حبناك ياريس علشان قربت مننا".

وأردف:" افتتاح مدينة المنصورة الجديدة وما شهده الافتتاح من قرارات يعد بداية قوية ومؤثرة جدا، وطبعا ده الشغل الشاغل للرئيس خلال زيارته  للمواطنين في القرى والنجوع، يث تحدث سيادته عن مشروع حياة كريمة، واصفا إياه بمشروع الناس، والناس دي اللي في قلبهم على لسانهم".

واختتم:"ببساطة تقدر تشوف وتعرف الرسالة كويس من زيارة الرئيس لقرية الحصص في الدقهلية، متمنيا أن يزور الرئيس الصعيد قريبا.

تابع موقع تحيا مصر علي