عاجل
الجمعة 26 أبريل 2024 الموافق 17 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

منى هلا: مش عايزة ابقى أم وحريتي أهم من تكوين أسرة

منى هلا
منى هلا

كشفت الفنانة منى هلا أنه لا تريد أن تنجب أطفال كما تحدثت عن التحرش الذي يتعرض لها السيدات في مصر، وعن التفرقة العنرية بين الرجل والمرآة.

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات منى هلا

وقالت هلا خلال برنامج حكايتي الذي يعرض عبر منصة Girls’ Space: في ستات كتير جدًا مش بيحبوا يخلفوا أو يتجوزوا والناس شايفة أن الست لازم تتجوز وتخلف عشان يبقى عندها قيمة بس أنا شايفة أن الست بتستمد قيمتها من شغلها وشخصيته ومش لازم تبقي تابعة لزوج.

منى هلا: مش عايزة ابقى أم

وتابعت: مش بحب الفرضيه بتاعت أن كل الستات لازم تخلف ولازم تحب  الأطفال، وانا قررت من فترة إني مش عايزة أبقى أم دي مش شخصيتي خالص.

وأضافت: أنا لو صحيت الصبح وعايزة اسافر هعمل كده ولو في طفل مش هيبقى متاح بالنسبالي أعمل كده، وحريتي بالنسبالي أهم من تكوين أسرة والاولويات عند كل انسان بتبقى مختلفة وللاسف في ناس كتير مش بيبقى عندهم الحرية دي وبيهربوا من بيت أهلهم بالجواز .

منى هلا: التحرش في مصر زيادة والقانون بقى ياخد حقنا

وعن التحرش قالت هلا: التحرش موجود في العالم كله لكن هو زيادة عندنا هنا في مصر، وانا سعيدة ان مؤخرًا الناس بدات تتكلم والست لما يتم التحرش بيها بيجيلها تروما خصوصا ان لو عمل كده حد من قرايبها او رئيس العمل بتاعها.

واستكملت: الست بقت تتكلم حتى لو بتم تهددها من مديرها في الشغل او انها هتتفضح وانا بدعم كل الناس اللي بتتكلم عن التحرش ومبسوطة أن القانون بياخد حقنا من المتحرشين.

منى هلا: بحب أخد حقي من اي حد ضايقني

وعن العنصرية بين الرجل والمرآة قالت: أنا ضد تقسيم الناس على ده رجل او ست وانا اتعرضت لشر في حياتي من راجل ومن ست بس أنا خدت حقي ومش بحب أسيب حقي، ولازم أننا ناخد حقنا من شخص لو ضايقنا وبعدها ممكن نرجع صحاب عادي

وكشفت: أنا بحب النضافة جدا في البيت ومفيش حد بيدخل عندي  البيت بالجذمة ولو معايا حد مش نضيف مش هكمل جواز معاه، هي في مشاكل بسيطة بتؤدي للطلاق ولازم نتجوز حد نعرف نعيش معاه مش نحبه.
وقال: الناس بقت تهتم ان هي تنمي نفسها من بره زي الهدوم وعمليات التجميل ومش بيهتموا بنفسهم وتنمية شخصيتهم، وانا شخص مُقل في علاقاتي مع البشر ولما بختار حد من صحابي بيكون بعناية جدًا.
 

تابع موقع تحيا مصر علي