عاجل
الإثنين 06 مايو 2024 الموافق 27 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

حنان شوقي: لازم أبوس ايد جوزي والزواج فيه كل أسماء الله الحسنى

حنان شوقي _ أرشيفية
حنان شوقي _ أرشيفية

فجرت الفنانة المصرية حنان شوقي عدد من التصريحات القوية عن الزواج والحب، وذلك خلال حلولها ضيفة على برنامج كلام الناس الذي تقدمه الإعلامية ياسمين عز.

تحيا مصر يرصد تصريحات حنان شوقي عن الزواج. 

تصريحات حنان شوقي عن الزواج

وقالت حنان شوقي: أنا بقدس الزواج، والزواج فيه كل أسماء الله، لأن الحالة الزوجية فيها الود من الودود، والرحمة من الرحمن، والحنان من اسم الحنان المنان، الواحد في حالة الزواج الرجل وزوجته لا ينفصلوا لأنها منه.

وتابعت: أنا حسيت ده كله ولقيت إن الزواج عملية جامدة جدًا وأنا بحبها وحساها جوايا، ولو محستهاش في الحياة بجد يبقى قلتها أحسن، وأنا لازم أبوس إيد جوزي وأبوسه وأقوله عايز حاجة مني؟.

وأضافت: أنا كتلة حب متحركة على الأرض، وأنا حياتي كلها حب وقلبي مش بينبض غير بالحب بس الحب الحقيقي، وبعدين لما يبقى قلبك ساكن فيه المولى عز وجل وسيدنا النبي، وأي حد يجي يقولك بحبك هتعرفي ده صادق ولا لأ.

واستطردت: أنا بحب الحب المتبادل، واللي اتقدمولي كان حبهم كاذب وربنا كان بيبن لي، والبني آدم بيبان من موقف أو كلمة أو حركة، وأنا حساسة جدًا وقلبي رباني بحس باللي بيقولي بحبك بجد، واللي بيقولي بحبك عشان عايز حاجة معينة، أو يقولي بحبك عشان يومين ويعدوا.

واختتمت حنان شوقي حديثها قائلة: أنا عايزة أتحب حب حقيقي لا يتجزأ، علشان لما نعجز نفضل نحب بعض، وبتمنى يكون فيه ود ورحمة وحنية، ولو مفيش كده يبقى قلته أحسن.

تصريحات حنان شوقي عن محمد رمضان 


وفي وقت سابق، هاجمت الفنانة حنان شوقي الفنان محمد رمضان، حيث قالت حنان شوقي خلال برنامج “نص الكلام” الذي تقدمه الإعلامية رغدة شلهوب عبر قناة النهار: “لا أحب اتابع أي حاجة لمحمد رمضان، عشان مش بعرف اتفرج على حد مش صادق، على أنه عنده كاريزما وبيمثل مثل أحمد زكي حتى بلعان الريق”.

وتابعت في إشارة منها للطيار أشرف أبو اليسر الذي تسبب رمضان في وفاته: “أنا مش بحب البني آدم اللي يجور على بني آدم، ويأخذ بنط على السوشيال ميديا، ويضيع حياة بني آدم، ويضيع كيان واحد طول الوقت عايش فيه، ده ميبقاش فنان، الفن دا ارقى شئ في الوجود، مش هشتغل معاه حتى لو اداني ملايين الملايين، وهو اللي عمل كدا في نفسه”.

حنان شوقي تساند صابرين


وعلى الصعيد الآخر، دعمت الفنانة حنان شوقي زميلتها الفنانة صابرين عبر صفحتها الشخصية علي موقع فيسبوك، بعد قرار الأخيرة خلع الحجاب، وظهورها في أخر صورها دون حجاب أو باروكة، حيث ظهرت بشعر «بلوند» حتى تعرضت لبعض الانتقادات عبر مواقع التواصل الاجتماعي.

حيث نشرت حنان شوقي صورة لصابرين، وعلقت عليها قائلة: «أحبك واحترمك، بالحجاب أو غير، علاقتك بالله لا يعلمها إلا الرحمن الرحيم.. ربنا يسعدك ويحفظك ويحميكى من القيل والقال، الحياة أجمل وارقي من تفاهات الناس والعقول الفارغه المظلمة".

وتابعت: “افعلى ماتحبي واجعلى نور الله في قلبك فلن تدخل المرأة الجنة لمجرد لبسها الحجاب فقط فالله رحمن ورحيم ينظر إلى قلبك فقد تحجب شعرها وتنسى أن يسكن الله في قلبها”.

تابع موقع تحيا مصر علي