عاجل
الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

"عليها ديون من السنة اللي فاتت ولازم نتبرع".. علا رشدي تطالب جمهورها بالتبرع لمستشفى 57357

علا رشدي
علا رشدي

حرصت الفنانة علا رشدي على دعم مستشفى 57357، وذلك بنشر فيديو عبر حسابها بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام، وطالبت الجمهور بالتبرع للمستشفى.

تحيا مصر يرصد لكم دعم علا رشدي لمستشفى 57357

وقالت الفنانة علا رشدي في الفيديو: كنت هستكفي اني اعمل شير لبيانات 57357  لكن قررت أعمل فيديو يمكن كلامي يوصل لحد ويأثر فيه ويعمل تبرع.

وتابعت: أنا روحت المستشفى السنة اللي فاتت ولما عرفت الوضع اتاكدت أن الوضع ده حقيقي والفلوس قربت تخلص ومن السنة اللي فاتت وروني الديون.

علا رشدي: المستشفى محتجانا ولازم نتبرع

وأضافت: هما بيصرفوا على الاولاد والدكاترة بيعملوا شغل كويس جدًا  وبيهتموا بنفسية الأطفال وكأنها مستشفى خاصة، و هي محتجانا ومحتاجة نساعدها واللي يقدر يتبرع باي حاجه يتبرع واللي يقدر يزور ياريت يعمل كده.

كما عقلت علا على الفيديو قائلة: ياريت نتبرع من غير ما نفكر كتير او نحسبها… بجد مش هتفرق معانا الـ ١٠٠ جنيه او الـ٢٠٠ جنيه… قد ما هتفرق معاهم…ربنا يتقبل و نقدر نرجع المستشفي زي ما كانت واحسن و يفتحوا فروع في كل حته في مصر…. عشان خاطر الاطفال.

نجوم الفن يدعموا مسشتفى 57357

وحرص عدد كبير من نجوم الفن على دعم مسشتفى 57357 ومنهم الإعلامي عمرو الليثي والذي نشر فيديو عبر حسابه بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك وقال: وصلتنى رسالة من أحد العاملين بأن المستشفي تعانى من أزمة مالية كبيرة، والحقيقة هذه المستشفى عندما بدأت قمنا بزيارتها مع بعض الفنانين واللاعبين والشخصيات العامة دعمًا لها، وبفضل الله المستشفى أصبحت ملاذ ودعم كبير للأمهات والآباء الذين يعانى اطفالهم المصابين بالسرطان وليس لديهم القدرة على تكلفة العلاج الغالي الثمن،  والمستشفي تقدم خدماتها بالمجان، وتوسعت بفضل التبرعات وأصبحت تعالج 18 الف مريض بالسرطان، لكن يبدو أن قلة التبرعات اضطرتهم لفك آخر وديعة للمستشفى للإنفاق على المرضي، كما أخبرتنى المسؤولة بالمستشفى والمبلغ المتبقى يكفى لعلاج الـ 18 ألف طفل لمدة سنة، وقوائم الانتظار بالمستشفى كبيرة للغاية.

عمرو الليثي: عايزين نقف مع المستشفى ونتبرع لو بجنيه

واستكمل: هناك في قوائم الانتظار حالات أطفال مصابة بسرطان الدم الحاد تحتاج للعلاج الفورى»، مؤكدا على أهمية التبرعات والصدقات طبقًا لحديث النبى «داووا مرضاكم بالصدقة» فإن الصدقة لها فضل كبير بالاضافة إلى أنها زيادة في أعمالكم وحسناتكم، متابعًا: عايزين نقف مع المستشفى وياريت لو نقدر نتبرع ولو بجنيه عشان نقدر ننقذ المستشفى ونلحقها قبل ما توصل لمرحلة أصعب من كده، المهم أن تعود المستشفى لاستقبال حالات أكبر، وأنا الآن بالمملكة العربية السعودية ودعوت لكم ولجميع المتابعين ربنا يجبر بخاطركم.
 

تابع موقع تحيا مصر علي