عاجل
الثلاثاء 21 مايو 2024 الموافق 13 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

حميد الشاعري: لحنت لأول مرة في 6 ابتدائي ومرات بابا كانت بتشجعني للغناء بعد وفاة أمي

حميد الشاعري
حميد الشاعري

تحدث الفنان حميد الشاعري عن بدايته الفنية وحبه للالات الموسيقية مُنذ الصغر، وتشجيع والدته له منذ الصغر وأول أغنية قام بتلحينها.

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات حميد الشاعري

وقال حميد خلال استضافته في برنامج أنغام التي تقدمه الفنانة انغام ويُعرض عبر قناة دي ام سي: اول حاجه عزفتها كانت اغنية بهواك، و خالتي كانت جيبالي بنبونيرة وفكتها وعملت الحديد اوتار وبدات اعزف عليها زي اكسليفون، ووقتها مكنش لسه عندي هواية او اي حاجه كان عندي 5 سنين او 6.
وتابع: دخلت كنستفوا اسنكدرية وخالي اللي دخلني ، وعزفت تشيللو وأكرم التبريزي كان صاحبي جدًا.

حميد الشاعري: عبد الحليم هو عشقي

وأضاف: كنت بعشق عبد الحليم هو عشقي وكنت بسمه راديو مع بابا وبحب محمد فوزي جدًا وكنت بركز في الأغاني.

واستكمل: كنت شايف أن أغنية أهواك كانت مختلفة ومحمد عبد الوهاب كان قريب جدا ليا وبحب أمل حياتي جدا وكان الجيتار فيها بيشدني أوي.

واستطرد: كنت في المدرسة وكمان بدرس موسيقى وكان استاذي محسن التبريزي وكان بيدرسلي وكنت بصحى من بدري لحصة الموسيقى وأنا صغير في المدرسة.

وكشفت حميد الشاعري: لحنت أول أغنية  وأنا في ستة ابتدائي لـ 6 أكتوبر وغنينها في المدرسة وهي من كلمات أخويا الله يرحمه.

حميد الشاعري: بابا مكنش بيحب المزيكا وماما اللي كانت بتشجعني

وتابع: في البيت كل ما انجح كانوا بيجبولي آلة موسيقية، وبابا مكنش حابب الغنا ومامتي كانت بتشجعني جدًا ولما ماما توفت، مرات بابا كانت بتشجعني برضو.

واستكمل: المزيكا هي سعادتي ولعبتي الاساسية بالنسبالي هي الموسيقى وانا صغير.

تصريحات حميد الشاعري

وسبق وكشف حميد الشاعري عن مشاركته في فيلم أيظن، فقال: “فيلم ايظن كان الفيلم معمول لتامر حسني، ومحمد السبكي كان نفسه يعملي حاجة من زمان ولكن مش داخل الفيلم عشان السبوبة”، مشيرا إلى أنه لم يفكر أبدا في العائد المادي الذي سيعود عليه لأن بالنسبة له الفن إبداع الذي تخلي عن مهنته الأساسية لـ أجله، عمري ما حسيت بالقهر ومش بعرف اخد حقي، والحاجات اللي ممكن تضايق أما أغاني بتاعتي يتكتب اسم اشخاص تانين عليها ومش ببقى عارف أخدها منهم.

تابع موقع تحيا مصر علي