عاجل
السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أشرف زكي عن المسرح المصري: توفى وكفنه الزمن.. واللي كانوا ماسكينه دمروه

أشرف زكي
أشرف زكي

أكد الفنان أشرف زكي نقيب الممثلين على أن المسرح في مصر يمر بأزمة كبيرة، وذلك خلال لقاءه ببرنامج “حبر سري” مع المذيعة أسما إبراهيم على شاشة تلفزيون قناة “القاهرة والناس”.

تحيا مصر يرصد تفاصيل تصريحات أشرف زكي في “حبر سري”

حيث قال أشرف زكي: “مفيش مسرح في مصر، واحنا جاهزين نشتغل، واخر مسرحية خرجتها على مسرح الدولة كانت سنة 90 أو 80، انما الفنانين جاهزين، ويشتغلوا بأجور عادية أو من غير فلوس، ولا يوجد في مصر لمبة او لمبتين بس”.

أشرف زكي وأزمة المسرح

وتابع: “المسرح توفى وكفنه الزمن، وكان بيجلينا طيارات تحضر العروض، وحاول محمد صبحي ويحيى الفخراني إحيائه، ومحدش اهتم بالمسرح أو اهتم بيه، والمسارح مضلمة واحنا عشقنا في المسرح.. والفخراني لما قدم الملك لير كان بياخد الف جنية في اليوم ومخدش حاجة، ومش بيعمل مسرحية عادية، والمسرح ليس في أجندة احد، واللي كانوا ماسكين المسرح المصري دمروه”.

وأضاف: “أول حاجة عملوها في مسرح بيرم التونسي شالوا اسمي من عليه، ودلوقتي مقفول والشباب اللي هناك واقفين زي سامح الحضري ووليد جابر وايهاب يونس بيفحتوا في الصخر، وانا اللي بنيه”.

أشرف زكي في موسم الرياض

وعن مشاركته في موسم الرياض بالمسرحيات قال: “ليا مسرحيتين في موسم الرياض، وأجلت مسرحية منة شلبي وكان بديلها غادة عادل، ومنى زكي بروفيشنال ومنظمة ومنضبطة وبقالي سنين عمال العب في الدماغ وهي كانت حانه للمسرح وأنا بقولها شكرا على الفترة اللي قعدت معاكي فيها في المسرح”.

وتابع: “وكل التفاصيل بتتكلم فيها بهدوء وفي الكواليس هي مش قاعدة في الأوضة بتاعتها، وغادة عادل ممثلة رائعة ومعندهاش تجارب مسرحية كتير وبتخاف منه لكنها عاملة الدور حلو اوي ومعاها منير مكرم وكريم مغاوري وتوته وربنا يقدرنا ونعمل عرض كويس”.

أشرف زكي وأعماله الفنية

جدير بالذكر، أنه أخر اعمل اشرف زكي الدرامية هي ظهوره كضيف شرف في مسلسل الاختيار 3، الى جانب مشاركته في مسلسل العائدون مع  أمير كرارة، أمينة خليل، محمود عبد المغنى، محمد فراج، وجيهان خليل، وإسلام جمال، ومحمد عز، وهاجر الشرنوبى، وميدو عادل، وصبرى عبد المنعم، والتي درات أحداثه حول محاولات المخابرات المصرية التصدي للإرهاب متمثلًا في داعش، حيث يقوم العاملون بالمخابرات من ضباط وخبراء اتصال وعملاء سريين كلٌ بدوره في عمليات تهدف إلى حماية الوطن والقضاء على الإرهاب.

تابع موقع تحيا مصر علي