عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

لمياء فهمي تنبه متصلة لكارثة: كدا ابنك هيضيع فعلا.. فيديو

الإعلامية لمياء فهمي
الإعلامية لمياء فهمي

خصصت الإعلامية لمياء فهمي، حلقة اليوم من  برنامجها "الدنيا بخير" المذاع عبر قناة " الحياة"، للرد على أسئلة مشاهديها مع الشيخ عويضة عثمان أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية .

تحيا مصر

واستقبلت الإعلامية لمياء فهمي، اتصالا تليفونيا من أحدى مشاهديها، تقول فيه:"أنا والدي راجل كبير ومريض و هيعمل عملية كبيرة ووالدتي عايزاني أروح أقعد معاه ودا هيسببلي مشاكل في شغلي".

متصلة: والدتي زعلانة مني ومش بترد عليا وغضابة مني وأنا ظروفي صعبة

وأضافت المتسائلة خلال اتصالها الهاتفي بالبرنامج:"والدتي صحتها كويسة وبيت والدتي بعيد عني وصاحب الشغل منبه عليا لو اتأخرت عن الشغل هيشوف غيري، والدتي زعلانة مني ومش بترد عليا وغضابة مني وأنا ظروفي صعبة".

وتابعت:"كمان أنا عندي ابني عمره 18 سنة إمبارح مد إيده عليا و بهدلني عشان منعته من صحبة شاب مش كويس، أبوه ضربه وبعدله وكان هيمشيه من البيت وبرضو بيمشي مع شباب مش كويسين".

ومن جهته أجاب الشيخ عويضة عثمان أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية، المتسائلة بالقول:"المشكلتين اللي عندك الأولى ليها حل والثانية صعب جدا، لأن العقوق كارثة وعلاجه يأخذ وقت وربما لا تضمن نتائجه، خاصة أن معظم الأباء و الأمهات يتعاملون مع الولد العاق بالعنق  وليس بالنصح و الهدوء ".

عويضة: لا تجد عاقا موفق في حياته 

وأضاف عويضة:"صعب جدا شاب يمد ايده على والدته أو يعلي صوته عليها، معقبا:" لا تجد عاقا موفق في حياته والحقوق شؤمه في الدنيا والأخرة، لأ الشباب أصبحوا يستسهلوا العقوق ويعقوا أمهاتهم أبائهم ، ولا أي عاق لأبوه وأمه مستحيل ينجح في حياته".

و حول مشكلة المتصلة مع والدتها قال الشيخ عويضة، :" ياريت أخواتها يرحموها شوية من الضغط دا ، ازاي هي بتشتغل من 10 لـ 7 باللبل وهتروح تاني تخدم والدتها تروح أختها وهي تساعد بأي شيء أخر وليس عليها ذنب".

ومن جهتها وجهت الإعلامية لمياء فهمي مذيعة البرنامج، نصيحة للمتصلة بشأن ابنها العاق، قالت خلالها:" ياريت تصاحبي ابنك وبلاش تضربوه لأنه ممكن يسب البيت ويمشي وكدا هيضيع منك فعلا ". 

تابع موقع تحيا مصر علي