عاجل
السبت 20 أبريل 2024 الموافق 11 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

وفاء مكي تستغيث: طرقت كل الأبواب للشغل ولا حياة لمن تنادي.. وبعول امي وابني

وفاء مكي
وفاء مكي

استغاثت الفنانة وفاء مكي عبر مقطع بحسابها الرسمي في تيك توك، بالرئيس عبد الفتاح السيسي بسبب عدم حصولها على فرصة عمل.

تحيا مصر يرصد لكم استغاثة وفاء مكي 

وقالت وفاء مكي خلال المقطع: نداء واستغاثة للرئيس السيد عبد الفتاح السيسي، يا فندم انا عملت اكتر من 86 بطولة عمل، وحبيت ارجع شغلي تاني وطرقت كل الأبواب لكن لا حياة لمن تنادي.

وتابعت: الدراما كلها مليانة وجوه جديدة محدش عارفها وبيدوهم بطولات مطلقة، أنا تعبت ومعنديش مصدر تاني ولا شغلانة تانية غير دي انا بعول امي المريضة وابني اليتيم.

وفاء مكي في برنامج  كلام الناس

ويذكر، أن كشفت وفاء مكي خلال حلولها ضيفة على برنامج كلام الناس المذاع على قناة mbc مصر وتقدمه الإعلامية ياسمين عز، عن عروض الزواج التي عرضت عليها كثيرا في فترة شببها، معربة عن ندمها لـ عدم الموافقة عليها.

قالت وفاء مكي خلال البرنامج: ناس كبار طلبوا أسيب الفن وأتجوزهم وعرضوا عليا ملايين، وكان فيه ناس بتحبني بس مكنش في وقت للحب، حياتي كلها كانت لشغلي وبس، كان شغلي أهم عندي وفي دماغي إنه مينفعش اضحى بالتعب ده".

وتابعت حديثها قائلة: "لكن دا نصيب في النهاية  ولو رجع بيا الزمن هاخد الفلوس وأتجوز لأن فلوس الفن معملتش بيها حاجة وابني والده توفاه الله، وجه بعد تعب وبحمد ربنا اني لحقت اني أجيب حتة عيل قبل ما اموت، ومانصحش أي بنت تعمل زي مانا عملت؟

وفاء مكي تكشف عن نيتها في الزواج مرة أخرى

وتحدث وفاء مكي عن إمكانية زواجها مرة أخرى، مشيرة إلى انها لن تفكر بذلك حتى لا يؤثر ذلك القرار على نفسية نجلها الوحيد عمرو، مشيرا إلى أنه نفسيته تتأثر كثيرا بالزعل وسرعان ما يصيبه ارتفاع في نسبة السكر وهو أمر غير جيد لديه، وأنه ابنها الوحيد وتسعى دائما بألا يصيبه أي أذي نفسي أو جسدي او معنوي.

وفاء مكي: يومي كله لابني

وتباعت وفاء مكي: "أنا بضطر أصحى الفجر وأنام الساعة 11 علشان أروح المدرسة وارجع وأذاكر له، عشان اشتغل لازم يكون فيه وقت وانا معنديش الوقت ده، ابني مسؤول مني مسؤولية كاملة وطول الوقت معاه، يومي كله ليه ومعاه".

وأشارت إلى أنها لم تقم بعمل ثورة مادية في التسعينات مثلما قيل عنها في الفترة الأخيرة اذ كان أكثر أجر لها ههو 5000 جنيه، مضيفة: "كنت ببيع أعلى بالنسبة للمجلات، وفي الراية البيضة خدت 900 جنيه، وكل اللي كان بيقول عندي ثورة من التسعينات فدا مش حقيقي”، وأكدت عن طلب نجلها للمشاركة في عمل فني لكنه رفض.

تابع موقع تحيا مصر علي