عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

صابر الرباعي: اتعرض عليا أمثل ورفضت المهنة صعبة وأنا معنديش صبر

صابر الرباعي
صابر الرباعي

تحدث المطرب صابر الرباعي عن إمكانية دخولها مجال التمثيل سواءا مسرح أول سينما، مشيرا إلى انه عرض عليه الكثير من الأعمال لكنه رفض بسبب صعوبة هذه المهنة.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات صابر الرباعي

صابر الرباعي: التمثيل صعب وبحس معاناة وأنا بصور فيديو كليب

قال صابر الرباعي خلال حلوله ضيفا على برنامج أنغام المذاع على قناة dmc: “اتعرض عليا فيلم ومكنتش حاسس إنه وقته وقولت لا خليني مركز على أموري كفنان، وشغلانة التمثيل صعبة بنشوفها وإحنا بنعمل الفيديو كليب بتكون معاناة ويومين تصوير فقط فتخيل لو فيلم، معنديش خلق ولا صبر ليه”.

صابر الرباعي وعلاقته بـ عبد الوهاب وسيد مكاوي

وتطرق صابر الرباعي بالحديث عن نجوم الطرب الراحلين عبد الوهاب وسيد مكاوي، فقال: روحيا بياخدني الحنين لـ عبد الوهاب عقليا بياخدني لـ 3 مدارس، والخطة دي كانت في دماغي من الطفولة، إحنا كنا نغني لسيد مكاوي زي أغنية منجيش على بالك ويامسهرني.

وتابع مشيدا بـ عبد الوهاب:: تفاصيل أغاني عبد الوهاب القديمة كلها دروس وحاولت أطبقها بطريقتي وأغنيها وأعملها في برواز خاصة بيا لكن صعب، هو متطور ومتغير ومعاصر لكل الأجيال، ومقابلتش ولا واحد فيهم لكن سيد مكاوي سمعني صوته كان موجود في تونس ومحصليش الشرف إن اشوف وأسعدني بالنصيحة.

وكشف عن رأيه في الأفضل بين مطربات الجيل القديم، فقال: أفضل المطربات في جيل زمان وردة وأم كلثوم وليلى.. ليلى أدائها صعب، وكل واحد فيهم كان عندها أداء خاص ووردة جمال وكفنانة وانسانة وتفاصيلها عدى غنائها من حركتها وقوة شخصيتها على المسرح معندهاش ياما ارحميني، وسهل عليك إنك تضحك لأنها مبهجة وبتعيشك في الأغنية اللي انت اصلا حفيظها وسامعها.

صابر الرباعي يتألق بـ أغنية الشياكة

وكانت قد تألق المطرب صابر الرباعي بأغنية  “الشياكة”، والتي أتت كلماتها: "الشياكة والجمال ده مش مجرد صدفة واحدة، دأنت كل دقيقة تحلى طب قولي ليه، المظاهر دي بداية وأنت ظاهر مالبداية عالموضة، أنت ولا ساحر ولا أنت إيه، يحق لجمالك متشغلش بالك، يا سايق دلالك ولايق عليك، يادوب ابتسامة ويالله السلامة، خلاص روحت فيها مُت خلاص فيك، الشياكة والجمال ده مش مجرد صدفة واحدة، دأنت كل دقيقة تحلى طب قولي ليه".

تابع موقع تحيا مصر علي