عاجل
الخميس 28 مارس 2024 الموافق 18 رمضان 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

النائب عبد المنعم إمام لوزير التموين:«رغيف العيش بقى قد كف الإيد».. فيديو

تحيا مصر

قال النائب عبد المنعم إمام أمين سر لجنة الخطة والموازنة بمجلس النواب ورئيس حزب العدل، أنه يوجد روايتين لكل ما يحدث في مصر، معقبا:"  وزير التموين من 9 شهور اتكلم في برامج شهير عن العيش السياحي لأن كان فيه أزمة كبيرة جدا في الأسعار، ووعد أنه في خلال أسبوع ستنتهي مشكلة العيش السياحي في مصر  من ناحية الوزن والسعر، ولكن رغيف العيش بقى قد كف الإيد.

تحيا مصر

مواجهة وزير التموين بعدد من طلبات الإحاطة والأسئلة البرلمانية

جاء ذلك خلال الجلسة العامة لمجلس النواب، برئاسة المستشار الدكتور حنفي جبالي، لمواجهة وزير التموين بعدد من طلبات الإحاطة والأسئلة البرلمانية.

وأضاف النائب عبد المنعم إمام: وزارة التموين في كل كلامها بتكلمنا عن الحرب الروسية الأوكرانية، فخلاص هذه الحجة بطلت، أوكرانيا بقت بتطلع قمح وروسيا بقت بتطلع قمح، ولسه ماسكين في الأزمة الروسية الأوكرانية، مضيفا:" وأن نفس الحكومة دي لأول مرة  في يوليو الماضي جابت قرض بنص مليار دولار علشان نشتري قمح، بقينا النهاردة بنستلف علشان ناكل.

وتابع أمين سر لجنة الخطة والموازنة بمجلس النواب: العيش وأزمة العيش.. المنظومة بتنضرب، معقبا:" في مدينة المحلة الناس مش لاقية تاكل وطوابير العيش من 5 فجر لـ8 صبح والناس مش لاقية، وحتى لا يتحول الجدل إلى جدل فإن مستوى معيشة الفرد هو معيار نجاح أو فشل الحكومة، والنهاردة المواطن بقى يصحى كل يوم أمله الوحيد هو أن يكون النهاردة زي إمبارح مش أسوأ.

تابع موقع تحيا مصر علي