عاجل
الأحد 29 يناير 2023 الموافق 07 رجب 1444
رئيس التحرير
عمرو الديب

خاص|وفاء سالم: مش بلجأ للتريند وهدفي توعوي وهساهم في ترسيخ القيم

وفاء سالم
وفاء سالم

كشفت الفنانة وفاء سالم عن سبب نشرها فيديو عن تعرضها للتحرش في الصغر، وتحدثت عن الانتقادات التي تواجهها خلال الفترة الماضية.

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات وفاء سالم

وقالت وفاء سالم في تصريح خاص لموقع تحيا مصر: الفيديو اللي نشرته ليه هدف وهو توعوي للاسرة العربية وعمومًا عن ظاهرة  التحرش واللي بتحصل كتير جدًا.

وأضافت وفاء: الفنان بيبقى حريص طول الوقت أنه ميضايقش حد وأنا حاليًا حره وبتكلم بكل وضوح وليا حاليًا توجه توعوي بعد اعتزالي التمثيل. 

واستكملت:انا عندي توجه توعوي حتى لو بحكي عني ومش هدعي حاجه مش بيتحصل وهكشف الغطاء من خلال تجاربي الشخصية وكل مرة هتكلم عن حاجه تخصني وأول حاجة كانت عن التحرش.

وأضافت وفاء سالم: التحرش جريمة بتحصل في حق الاطفال ومفيش حد بيتكلم عنها وتجربتي الشخصية لازم كل الناس تعرفها.

وفاء سالم عن قصة تعرضها للتحرش: آثر على نفسيتي وأي جرح بيعمل خدوش

وكشفت وفاء سالم: اتاثرت جدًا باللي حصلي زمان من تحرش واثر على نفسيتي،  وأي جرح بيعمل خدوش والنفوس مبقتش حلوة.

كما تحدثت وفاء سالم عن بعض الانتقادات التي تواجهها خلال الفترة الماضية وقالت: الناس اللي انتقادتني بقولهم يرجعوا يشوفوا الفيديو بتاعي عشان ده بيحصل بدون فهم ووعي كامل واعرفوا الهدف من اللي بقوله.

وفاء سالم: أنا مش بلجأ للتريند

وعن الاتهامات التي وجهت إليها بأن غرضها هو التريند قالت وفاء: أنا مش بلجأ للتريند أنا قليلة التصريحات ومش حابه إني أطلع اتكلم تاني في تليفزيون او في أي حاجه وأنا عملت قناة على اليوتيوب عشان تبقى تصريحاتي كلها عليها وملما يجيلي أي سؤال هرد عليه من خلال فيديوهاتي.

وكشفت: أنا كنت دايمًا مشغولة بالفن وحاليًا أنا مشغولة ومهمومة بالأسرة والقضايا لاجتماعية وده اللي بيشغلني وهدفي إني أعمل توعية للناس. 

وهل من الممكن أن تقدم بعض النصائح ويكون هذا محتواها عبر السوشيال ميديا قالت وفاء: الناس مش بتحب النصيحة ومش بيحبوا يتفرجوا على حد بيقدملهم نصايح خالص.

وفاء سالم: وجودي في الحياة إني أساهم في ترسيخ القيم

وتابعت: أنا بقدم فيديوهات فيها قصص عني، ووجود الأنسان في الحياة لازم يبقى ليه قضية ويكون صاحب قضية، وأنا وجودي في الحياة إني أساهم بدوري لترسيخ القيم.

تابع موقع تحيا مصر علي