عاجل
الجمعة 29 مارس 2024 الموافق 19 رمضان 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

محمد رمضان يعلق على تكريمه من مهرجان الأقصر: أكتر شيء بيفرحني هو تكريمي من بلدي الغالية مصر

محمد رمضان
محمد رمضان

حرص النجم محمد رمضان التعليق على تكريمه في مهرجان الأقصر للسينما الأفريقية في دورته للعام الحالي، وذلك خلال منشور له عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك".

تحيا مصر يرصد تفاصيل أحدث منشورات محمد رمضان عبر فيسبوك

حيث نشر محمد رمضان صورة له من تكريمه بمهرجان الإسكندرية عام 2009، وعلق عليها قائلًا: "أكتر شيء بيفرحني هو تكريمي من بلدي الغالية مصر .. بدايةً من ٢٠٠٩ جائزة أفضل ممثل عن فيلم إحكي يا شهرزاد من مهرجان إسكندرية السينمائي الدولي إلى تكريمي من مهرجان الأقصر للسينما الأفريقية يوم ٤ فبراير ٢٠٢٣".

أخر أعمال محمد رمضان

يذكر، أن أخر أعمال محمد رمضان طرحه لـ أغنية “على وضعنا”، بمشاركة الفنان أحمد عدوية ومحمد عدوية، والتي أتت كلماتها: احنا في حتة وانتوا في حتة يا ليل يا ليلي يا ليلي يا يا ليل احنا الواحد منا بستة يا ليل يا عيني يا ليل يا ليل خمسة علينا من العين ياللي معاك القرش خلي بالك الأيام ضحكتلك صرفت على ناس متسواش ضحكتلك بكرة هتشبع ندم ياللي الغرور ماليك عشان تبعزق وتصرف على الردّي ماليك متقفلهاش عيشها يا إما ما تعيشهاش".

كلمات أغنية “على وضعنا”

“يا أبو مخ تخين ومقفل متحسبهاش سيبها زي ما تمشي تمشي متوقفهاش ومهما يقولوا يا قلبي يقولوا ما يغلبوناش إحنا في حته وانتوا في حته إحنا الواحد منا بستة نركن كله كله عالدكة إحنا ملوك في أي حتة معانا من الكاش وكتير من الكاش مفيش ببلاش عادي عالعادي”.

"متصدعناش الحاجة لو سهلة متلزمناش على وضعنا لحد ما نقابل ربنا ولا حد فيكوا في يوم هزنا ومهما تقولوا لا مش زينا شوفنا اللي ميتشافش وانا جامد ايوة انا مبخافش يا اللي حدفتوا عليا الطوب بكرة هحدفكوا بالدبش لسه متخلقشي حد يحاسبنا غير ربنا لسه متخلقشي حد يفكر يتعرضلنا لسه متخلقشي زينا زينا على وضعنا لسه متخلقشي حد يفكر يدخل ارضنا مهما بنعلى منعيشهاش ولاد أصول منكبرهاش قد القول مش أي كلام مش عالفاضي".

تابع موقع تحيا مصر علي