عاجل
الأربعاء 15 مايو 2024 الموافق 07 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

إنجي المقدم: ختان الإناث تشوه جسدي وبرفض التجاوز من المخرجين

إنجي المقدم
إنجي المقدم

تحدثت الفنانة إنجي المقدم عن القضية التي تريد مناقشتها في عمل فني، كما تحدثت عن فكرة ختان الإناث التي قدمتها في فيلم كاملة، وتطرقت بالحديث عن علاقتها بزوجها.

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات إنجي المقدم

وقالت إنجي المقدم خلال استضافتها في برنامج حبر سري والتي تقدمه الإعلامية أسما إبراهيم ويعرض عبر قناة القاهرة والناس:  في ظاهرة منتشرة ومهمة وهي تحمل الست المسئولية لوحدها أكتر من الراجل والست اللي بتعمل كل حاجة والراجل دوره بيروح الشغل ويرجع يقعد على الكنبة فين المشاركة وليه هي شايلة المسئولية لوحدها؟ ونفسي أقدم عمل بيناقش القضية دي.

إنجي المقدم: كنت متحمسة لفيلم كاملة وأتمنى يكون أثر في الناس

وعن فيلم كاملة قالت إنجي: كنت متحمسة لفكرة فيلم  كاملة لأنه بيناقش قضية ختان الاناث لأنها قضية مهمة لأنها بتأثر على الست ونفسيتها وبتأثر على البيت كله.

وتابعت: ده تشوه جسدي ونفسي للبنت وبتعيش عمرها كله بتتعذب وأنا بتمنى يكون فيلم كاملة أثر في تغيرها.

كما كشفت إنجي المقدم عن رغبتها في تقديم شخصية شجرة الدر في عمل فني موضحة أن شجرة الدر سيدة قوية ولا يتحدث أحد عنها في الأعمال الدرامية.

 وكشفت إنجي المقدم: أنا ست قوية في حياتي وبحب الستات القوية اللي قادرة تقف لنفسها وتتحمل المسئولية وتواجه الحياة لوحدها 

إنجي المقدم: أنا وزوجي صحاب جدًا وأساس العلاقة الزوجية هي الصداقة

وتطرقت إنجي بالحديث عن علاقتها بزوجها وقالت إنجي: أنا وزوجي صحاب وبنحب بعض وأنا فخورة بصداقتنا وبحس أن الأساس القوي للعلاقة الزوجية لما تتبني على الصداقة والحب والحب في زحمة الحياة بيقل بس لو بتحب بعض وأصحاب وبتشاركوا بعض دي حاجة كويسة جدًا.

إنجي المقدم: برفض التجاوز من المخرجين

وكشفت إنجي المقدم أنها ترفض التجاوزات من المخرجين وأوضحت: برفض التجاوز من أي مخرج مش هقبل أن حد يزعقلي لو في كلام سخيف وتجاوز ولو في نقاش حاد عادي بس تجاوز لا.

 وكشفت إنجي المقدم عن رغبتها الشديدة أن تشارك مع الفنان ماجد الكدواني في عمل فني وقالت: نفسي امثل مع ماجد الكدواني وأي حاجه عليها اسمه هتبقى حاجة حلوة جدًا وأنا بحبه أوي. 

تابع موقع تحيا مصر علي