عاجل
الجمعة 10 مايو 2024 الموافق 02 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

نائبة التنسيقية سها سعيد بندوة تحيا مصر:« المسئول  والمواطن متأثرين بارتفاع الأسعار.. ونحتاج لترشيد الاستهلاك»

تحيا مصر

قالت النائبة سها سعيد وكيل لجنة الثقافة والسياحة والآثار والإعلام بمجلس الشيوخ عن تنسيقية شباب الأحزاب والسياسيين، أن أدوات الرقابة في مجلس الشيوخ تختلف عن مجلس النواب، معقبة: مجلس الشيوخ الأدوات تكون من خلال اقتراح برغبة وطلب مناقشة عامة، ولكن في مجلس النواب تكون من خلال عدة أدوات كطلب إحاطة وسؤال واقتراح برغبة وطلب مناقشة وغيرها".

تحيا مصر 

 بنتعامل مع الحكومة حتى لا تكون تحت أدوات الرقابة  الأكثر صرامة 

وأضافت النائبة سها سعيد، في ندوة تحيا مصر: احنا بنتعامل مع الحكومة حتى لا تكون تحت أدوات الرقابة  الأكثر صرامة أوعنفا، بنحاول نضرب كشاف وننبه لوجود مشكلة معينة.. احنا دورنا تنبيهي، و في النهاية تحقيق الاستفادة بيكون للمواطنين، لافتة أن المجلس يعطي ملاحظات فهو بيت الخبرة.

أزمة الأسعار 

و بالنسبة  لأزمة ارتفاع الأسعار، أفادت: الأسعار مرتبطة بالأزمة العالمية و احنا شركاء في مركب واحد، والمركب دي عالمية فالعالم كله في نفس المركب والعالم كله بيشتكي، لكن  احنا حاسين بيها أكتر في مصر علشان الزيادة السكانية، طبيعة دخل المواطن، ونمط الاستهلاك، معقبة:"بالنسبة للسلع عندنا أجهزة بتابع أزمة الاسعار ومنوطة بالأمر".

محتاجين يكون عندنا ترشيد استهلاك

وأشارت إلى أن المجتمع المدني له دور كبير في ضبط الأسعار، مضيفة:" لو احنا جادين في ذلك نحتاج لعمل دعوة للشرفاء اللي عندهم قتاعة للمساعدة في ملف ضبط الأسعار، كمان محتاجين يكون عندنا ترشيد استهلاك".

وتابعت: لازم يكون فيه دور للمواطن من خلال الشكوى و الشراء من المكان الأقل سعرا و في نفس الوقت نضبط استهلاكنا، معقبة:" مبقاش فيه مكان في العالم بيشتروا بالكيلو، كمان عندنا هدر في  الطعام، و كلنا متأثرين بارتفاع الأسعار  وفيه أمور استغنينا عنها فالمسئول والمواطن متأثرين والغلاء واضح.

 

تابع موقع تحيا مصر علي