عاجل
الخميس 16 مايو 2024 الموافق 08 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

محمود رشاد يكشف تفاصيل بدايته في الإخراج ومعرفته بسوسن بدر

محمود رشاد
محمود رشاد

كشف المخرج محمود رشاد عن تفاصيل بدايته في مجال الإخراج، وتعارفه بالنجمة سوسن بدر، وذلك خلال حواره اليوم ببرنامج “صاحبة السعادة”، مع إسعاد يونس.

تحيا مصر يرصد تفاصيل تصريحات محمود رشاد في صاحبة السعادة

حيث قال رشاد: “أنا اصلا بشتغل ماكيير سينما، قعدت 15 سنة، وأنا متربي في اللوكيشنات، ودي كانت بداية معرفتي بأستاذة سوسن، سنة 2006، كان عندي 21 سنة مثلا”.

بداية محمود رشاد في الإخراج

وتابع: “وبعدين أنا من 3 سنين ممكن أكون ابتديت أحس أن أنا خلصت اللي ممكن أديه في مجالي، بس مكنتش عارف هعمل ايه، فقعدت فترة بصور فوتوغرافية”.

واضاف: “في مرة كنا بنصور سوسن في المتحف، فقولتلها أنا عايز أعمل فيلم قصير مع الصور نحكي بيه، كتاب الخروج إلى النهار، فقالتلي حلو أوي إخراجك للموضوع فقولتلها إخراج ايه”.

واستكمل: “والفيلم عمل صدى حلو أوي مع الناس، وبعد كدا عملت فيلم قصير تاني، بعد كدا عملت فيلم وثائقي، وبدأت بعد كدا بالصدفة”.

تصريحات محمود رشاد في معكم

وفي وقت سابق، خرج المخرج والمؤلف محمود رشاد لـ يكشف تفاصيل تعاونه مع الفنانة المتألقة سوسن بدر في سلسلة أفلامهم الشهيرة “أم الدنيا”، التي تعرض على منصة شاهد الإلكترنية.

قال محمود رشاد خلال حلوله ضيفا على برنامج معكم الذي تقدمه الإعلامية منى الشاذلي على شاشة قناة cbc، كاشفا كواليس تعاونه مع سوسن بدر في سلسلة أفلام أم الدنيا: عرضت على سوسن بدر المشروع وهو مجرد فكرة وهي تطورت الفكرة دي معايا فهي جزء من العمل، ومكنش عندنا مشاكل في التصوير ومش متعبة خالص.

وتابع حديثه: بنكتب الموسم الثاني وهو معقد شوية عشان الأول، وان شاءالله هنصور زي السنة اللي فاتت في رمضان.

مسلسل أم الدنيا

جدير بالذكر، أنه تم عرض الجزء الاول لسلسلة أفلام أم الدنيا على منصة واتش ات الرقمية، اذ درات أحداث العمل عن الحضارة المصرية القديمة، وظهرت سوسن بدر هي تتنقل بين حضارة مصر  من المعابد في مدينتي الأقصر وأسوان إلى قلعة قايتباي في الإسكندرية، لتأخذ الجمهور في رحلة تحكي فيها عن تاريخ مصر وملوكها.

تابع موقع تحيا مصر علي