عاجل
الخميس 25 أبريل 2024 الموافق 16 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

تعرف على موعد الدورة الـ 45 من مهرجان القاهرة السينمائي الدولي

بوستر مهرجان القاهرة
بوستر مهرجان القاهرة الدورة الماضية

كشف مهرجان القاهرة السينمائي الدولي عن موعد دورته الـ 45، وذلك على هامش فعاليات مهرجان برلين المقام حاليًا.

تحيا مصر يرصد تفاصيل موعد الدورة الـ 45 من مهرجان القاهرة

ومن المقرر أن تقام الدورة القادمة للمهرجان لعام 2023 خلال الفترة من 15 حتى 24 نوفمبر المقبل.

تعليق مصطفى فهمي على مهرجان القاهرة السينمائي

وفي وقت سابق، هنأ الفنان مصطفى فهمي شقيقه النجم حسين فهمي بنجاح مهرجان القاهرة السينمائي في دورته الـ 44، مشيدًا به.

وقال مصطفى فهمي خلال تصريحات تلفزيونية: أنا ببارك لـ مهرجان القاهرة السينمائي؛ لأنه مهرجان مصر وببارك لـ حسين فهمي وكل إدارة المهرجان على المجهود الكبير اللي عملوه وكل الناس كانت مبسوطة وبيمدحوا في تنظيم الدورة الـ 44 من المهرجان، واللي قبل كده كانت نفس المستوى أيضًا.

وتابع: المهرجان مش سجادة حمراء فقط لكن قيمته الحقيقية في الفعاليات والتعرف على الوفود القادمة من الخارج والأفلام والندوات؛ لأن الأجانب عايزين يعرفوا إيه مصر؟ وإيه هي السينما المصرية؟ ودا مهم للناس اللي بيحبوا السينما  وبالتالي بيحصل توزيع للأفلام وهو دا أساس المهرجان.

تعليق راندا البحيري على عدم دعوتها لحضور مهرجان القاهرة

ومن ناحية أخرى، أعربت الفنانة راندا البحيري عن استيائها واستغرابها من عدم دعونها لحضور مهرجان القاهرة السينمائي الدولي، وذلك من خلال منشور لها عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك”.

حيث كتبت راندا في منشورها: “بحب بلدي وهفضل أحبها .. بلدي ماشية في دمي وجوا قلبي من سنوات وإلى الآن مثلت بطولات وأفلام كتير جداً”.

وتابعت: “زمان بقى كنت أقرا دايماً مانشيت في مُعظم الجرايد والمجلات مكتوب ((غياب نجوم السينما عن مهرجان السينما)) وكنت بسمع بوداني إشادة بيا وبكام زميل يتعدوا على صوابع الإيد الواحدة.. اللي كنا بنروح سنوياً ندعم مهرجان بلدنا … من ((قلبنا)) و الدليل أنه من قلبنا أن مكانش فيه سوشيال ولا ترند ولا حاجة بتحصل أما بنحضر ولا مثلا بناخد فلوس ولا بناخد شهرة احنا بس بنروح علشان نقف جنب مهرجان بلدنا اللي كان دايماً بيتعمل في الاوبرا المصرية”.

تابع موقع تحيا مصر علي