عاجل
الأحد 05 مايو 2024 الموافق 26 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

ياسمين عز تثير الجدل: متتنفسيش جمب جوزك ولا تقطعي كلامه عشان تروحي الحمام

ياسمين عز _ أرشيفية
ياسمين عز _ أرشيفية

أثارت الإعلامية المصرية ياسمين عز جدلًا واسعًا خلال الساعات القليلة الماضية بسبب عدة نصائح وجهتها للسيدة المصرية بشأن تعاملها مع زوجها.

تحيا مصر يرصد إثارة ياسمين عز للجدل بتصريحاتها.

ياسمين عز في برنامج كلام الناس

وقالت ياسمين عز خلال برنامجها كلام الناس المذاع عبر قناة mbc مصر الفضائية: ياسمين عز: لو أنتي قاعدة جنب جوزك فرعونك ماتتنفسيش وهو بيتنفس.. عيب يا مدام عيب.

وتابعت: إياكي ثم إياكي تسألي جوزك على الطريق.. هو عنده بوصلة رباني في أورطه بتوجهه بمشاعره الصادقة للطريق الصح.

نصائح ياسمين عز للسيدات

وأضافت: ياسمين عز: ماينفعش تتفلسفي على جوزك قدام الناس وتعملي نفسك فاهمة أكتر منه.. لو عندك معلومة نفسك تقوليها ادخلي قوليها في الحمام.

واختتمت ياسمين عز حديثها قائلة: لو أنتي وجوزك قاعدين تتكلموا مينفعش تقطعي كلامه وتروحي الحمام.. الحمام مش أهم منه.

وجهت الإعلامية ياسمين عز، نصائح للسيدات بمناسبة عيد الحب، قائله: "أهم قواعد عيد الحب مع فرعونك المنظر الشتوي ونظرة المثلث المقلوب"، مضيفه: "سيبي مسافة بينك وبين جوزك عشان متدوسيش على ضله، لأن علميا ممكن يتوجع ويتأثر نفسيًا".

قالت الإعلامية ياسمين عز إن هناك دراسة تثبت أن الرجل هو أصل السكر، وذلك على حسب تعبيرها

ووجهت ياسمين عز حديثها للسيدات خلال تقديم برنامجها «كلام الناس»، المذاع على قناة «إم بي سي مصر»: «في دراسة أكدت أن الراجل هو أصل السكر، ولو جوزك صاحب مطعم هتلاقيه عينه مليانة، ولو دخل عنده مليون واحدة، مراته هتفضل في عيونه ست البنات»

وتابعت ياسمين عز: «لو عزمتي أي حد من أهلك في البيت عمره ما يزعل منك».

وأضافت «عز» متسائلة: «ليه الراجل لما يروح يخطب بيقول لحماه أنا عايز ايد بنتك.. ليه مش بيقول عايز رجلها أو ودنها؟.. أنا أقولك ليه.. الإيد هي اللي بتطبخ.. وكمان لإن الإيد هي اللي هتطبطب عليه، وهي منبع الحنان، وده سبب الحكاية دي».

بسمة وهبة تعلق على تصريحات ياسمين عز

علقت الإعلامية بسمة وهبة على التصريحات المنتشرة للإعلامية ياسمين عز حول علاقة الرجل والمرأة وكيفية تعامل الزوجات مع أزواجهن.

وخلال لقائها مع برنامج ET بالعربي، قالت بسمة وهبة إن ما يحدث تافه للغاية والشوشرة حول هذا الأمر أتفه".

وأضافت بسمة وهبة "العلاقة بين الراجل والمرأة أسمى وأكبر من اللي بيحصل".

كما عبرت بسمة وهبة عن استيائها من عدم استجابة معظم الإعلاميين للمبادرة التي أطلقتها من أجل التبرع لمصر في ظل الأزمة الإقتصادية مشيرة إلى أن مصطفى بكري ومحمد الباز هم من استجابوا لتلك المبادرة بينما تمسك الآخرين برواتبهم.

كما طالبت بسمة وهبة نواب مجلس الشعب بالتبرع لصالح مصر حتى وإن وصل الأمر لجزء بسيط من رواتبهم واصفة رفضهم لتلك المبادرة بالندالة الوطنية.

تابع موقع تحيا مصر علي