عاجل
السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

خالد الجندي: عايز تكون من أحب الناس إلى الله اعمل اللي هقولك عليه.. فيديو

خالد الجندي
خالد الجندي

هنأ الشيخ خالد الجندي، عضو المجلس الأعلى للشئون الإسلامية، الأمة الإسلامية بقرب قدوم شهر رمضان، قائلا:" الصحابة كانوا ينتظرون رمضان 6 أشهر، ويبكون على فراقه 6 أشهر أخرى".

تحيا مصر 

وأضاف الجندي، خلال حلقة اليوم من برنامجه "لعلهم يفقهون" المذاع عبر فضائية "دي إم سي"، اليوم السبت، :"حياة الصحابة والسلف الصالح كانت تدور حول رمضان، وكان رمضان العلاقة بينهم وبين السماء".

خالد الجندي: الصحابة كانوا يبكون على شهر  فراق رمضان

وتابع :" الداعمة الحقيقة للدين الإسلامي هو القرآن الكريم، والذي نزل في شهر رمضان المبارك، كما أن هذا الشهر به تحديد مصير الإنسان، والذي فيه الشفاعة والكرم والعفو والمغفرة والعطاء والرزق، مشددة على أن جميع أوجه الجهاد تنتظرنا في هذا الشهر".

وواصل حديثه:" أحب الناس إلى الله أنفعهم للناس، معقبًا: "اللي بيعالج مريض، اللي بيوصل واحد عجوز، اللي بيساعد واحدة ست تصرف معاشها، اللي بيساعد شخص محتاج، اللي بيناول شخص لقمة أو يقوم بأي شيء ينفع به مجتمعه".

وطالب ناشد عضو المجلس الأعلى للشئون الإسلامية، المسلمين أن يقوم كل شخص بتوجيه سؤال لنفسه مع اقتراب شهر رمضان يقول خلاله: "ماذا قدمت للمجتمع وللحي الذي أعيش فيه؟، ، خدمت الناس اللي في العمارة بتاعتك بإيه؟، اعمل حاجة حتى لو غصن شوك كسرته علشان مخدش ملابس الأخرين ستثاب عليه من الله، فمن سقت كلب دخلت الجنة"، متسائلًا: "أنت عملت إيه لمجتمعك؟".

وفي وقت سابق، قال الشيخ خالد الجندي، عضو المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية، إن مصلحة الإنسان مقدمة على الدين والشرع نفسه، بدليل إن ربنا لو في حاجة لمصلحة الإنسان بيقدمها على الشرع نفسه.

وأضاف الجندي، خلال حلقة اليوم من برنامجه "لعلهم يفقهون" المذاع على فضائية "دي إم سي"،:" ابن القيم كان له كلمة رائعة وهي إذا تعارضت مصلحة الإنسان مع الأديان قدمت مصلحة الإنسان على الأديان".

افتتاح مصنع أسمدة أزوتية أهم بكثير من بناء 20 ألف مسجد

وتابع: "افتتاح مصنع أسمدة أزوتية أهم بكثير من بناء 20 ألف مسجد، معقبا:"المصنع هو اللى بيطلع لك العيش والمكرونة، فدول مش بيطلعوا من الأرض كدا، ولكن بيحتاجوا أسمدة، وإعداد تربة زراعية".

وتابع:" شيماء العزوري اللي بعتت الرسالة جاية توعظ اللي بيعمل لصالح الوطن ونسيت الستات زمايلها، اللي كل واحدة منهم بتجيب أربع بطون وخمس بطون وستة، احنا كل سنة بنزيدلنا بتاع 20 مليون، فالتتار اللي هياكل الأخضر واليابس مين اللي هيجهزلهم الأكل؟، مصنع الأسمدة اللي حضرتك جايه تنظري علينا وتقولي أصل بنا الإنسان أهم من بناء الطوب".

تابع موقع تحيا مصر علي