عاجل
السبت 04 مايو 2024 الموافق 25 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

الرئيس السيسي: حربنا ضد الإرهاب لا تقل عن نصر أكتوبر.. فيديو

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

أكد الرئيس عبدالفتاح السيسي، أن القتال الذي قام به رجال الشرطة والجيش لمواجهة الإرهاب في سيناء، لا يقل عن أي قتال قامت به مصر في معارك سابقة، معلقا: "اللي اتعمل في الحرب دي لا يقل عن نصر أكتوبر.. صدقوني".

تحيا مصر

وأضاف السيسي، خلال لقاء خاص مع قادة الجيش ومشايخ سيناء وعدد من الجنود، مساء اليوم السبت، :"إحنا معملناش حاجة، اللي عمل كده أبناء مصر والمواطنين والأسر التي قدمت أبنائها من ضباط وجنود، اللي خلصنا من الإرهاب دم أبناء مصر".

السيسي: اللي خلصنا من الإرهاب دم أبناء مصر

وتابع :"أؤكد التزامي وعهدي مع أهالينا على أننا هنشتغل أكتر وأكتر تعود بالخير على الناس كلها في سيناء، معقبا:" شغالين وهنشتغل أكتر، بنعمل وهنعمل أكتر، وفي إنفاق من الدولة وهيكون في إنفاق أكتر". 

وأعرب الرئيس عبد الفتاح السيسي، عن سعادته بالإفطار مع جنود مقاتلي شرق القناة لمكافحة الإرهاب، قائلا :" كان مهم إني اجيلكم وأسلم عليكم وأوصل لكم تحية وسلام المصريين وأفطر معاكم لأن ده شرف ليا ويسعدني أكون معاكم".

وأضاف السيسي، خلال كلمته أثناء مقابلة مع مقاتلي شرق القناة لمكافحة الإرهاب، :" النجاح الأخير خلال السنة دي كان تضافر الجهود حيث اجتمعت كل القلوب ولما ده حصل كانت النتيجة والنجاح كبير اللي إحنا النهاردة ".

السيسي: نمر بأزمة اقتصادية ستنتهي قريبا

وتابع:" كان من المهم تذكرة الجميع بالثمن الكبير الذي دفع من أرواح ودماء الشهداء والمصابين للقضاء على الإرهاب في سيناء".

وواصل حديثه للجنود:" كان مهم أن نذكركم بالثمن الكبير اللي دفع من أرواح ودماء شهدائنا والمصابين ودي بداية الكلام قبل ما نتكلم في أي حاجة تانية، لأن هذا ثمن الأمن والأمان والاستقرار وأمن وأمان سيناء اللي كملت بعيدًا عن الأشرار اللي كانوا موجودين واللي قعدنا نقاتلهم 10 سنين".

وأكمل:" أنا بطمنكم على حالنا فيه أزمة اقتصادية كبيرة تمر على العالم ولكن إحنا متماسكين وهنتجاوزها في نقطة الشليل لما اتكلمتم معاهم قولتلهم اوعوا تفتكروا أن الأزمة هتستمر".

تابع موقع تحيا مصر علي