عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

حنان مطاوع: مش محتاجين سينما نظيفة في الفن وأرفض الظهور بمايوه في أعمالي

حنان مطاوع
حنان مطاوع

حلت الفنانة حنان مطاوع ضيفة على برنامج “أنا والقناع”، الذي تقدمه الإعلامية منى عبد الوهاب عبر شاشة قناة سي بي سي وقناة الحياة، والتي تحدثت خلاله عن مصطلح السينما النظيفة، وشعورها من أسألة تأخرها في الزواج.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات حنان مطاوع في أنا والقناع

أبرز تصريحات حنان مطاوع

  • الفن مرادف للجمال وللنور، بس كل واحد فينا عنده ضوابط خاصة بيه سواء دينية وأخلاقية أو اجتماعية، ورؤية منى غير رؤية حنان، وإحنا مش محتاجين سينما نظيفة لأن الفن نور.
  • بحب منى زكي على المستوى الفني والشخصي وهي مبدعة وظهورها في أصحاب ولا أعز دا قرارها وقناعتها مقدرش أحكم عليها.
  • مقبلش أطلع في دور بمايوه لأني مش بلبسه أصلا في الحقيقة.
  • أنا خجولة جدا على عكس والدتي سهير المرشدي، وأنا تركيبة مش شبههم الاتنين، أنا تركيبة فنانة، مبحبش الأضواء وبخاف منها لأنها بتجنن البني أدم وبتنتهك الخصوصية.
  • لما حد كان يقولي مش هنفرح بيكي كنت أقولهم افرحوا بيا إن أنا كويسة أو مؤدبة، في حاجات كتير جدا تفرح والكلمة اللي كنت نفسي ألغيها من القاموس هما الناس عميو ولا إيه انتي زي القمر.
  • كنت بتضايق من أسألة مش حاسة إنك اتأخرتي في الجواز، نظرة المجتمع بتكون سيئة، إسألوني أنا تطورت في شغلي ولا لا حاسبوني على أفعالي مش أقدار مش بتاعتي عيب.
  • بابا أوصى إني أدخل معهد فنون مسرحية، وقال هتلفي تلفي وتبقي في عالم الفن، وكنت عايزه استقل واتشاف لوحدي عشان كدا دخلت كلية تجارة، وأنا عصبية على طول وعصبيتي مش على الآخر.
  • أمي شايفة إن الفنان شيء عظيم لكن مكنتش تعرف أنا ممكن أوصل لأي مكان في الفن.

حنان مطاوع في سره الباتع

يذكر، أنه يعرض لـ حنان مطاوع خلال الفترة الحالية مسلسل سره الباتع، والذي تخوض بطولته إلى جانب النجوم: نجلاء بدر، هالة صدقي، منة فضالي، أحمد عبد العزيز، عايدة رياض، خالد سرحان، محمد قابيل، عايدة رياض،أحمد فهمي، أحمد السعدني، حنان مطاوع، ريم مصطفي، حسين فهمي، عمرو عبد الجليل، بيومي فؤاد، صلاح عبدالله، أحمد وفيق، مصطفي درويش، وغيرهم من النجوم، ومن المقرر عرضه طوال شهر رمضان على قناة أون وقناة الحياة، فضلا عن عدد من المنصات الرقمية، وسيشهد العمل نجاحات كبيرة على مواقع التواصل الإجتماعي، خاصة وأنه يقوم ببطولته نخبة من نجوم الفن المتألقين في عام التمثيل.

 

تابع موقع تحيا مصر علي