عاجل
الإثنين 06 مايو 2024 الموافق 27 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

محمد صبحي ينتقد برامج المقالب: بيجيبوا ناس يهزقوهم ومهينة للي عارف وبيروحها

محمد صبحي
محمد صبحي

كشف الفنان محمد صبحي عن عدم مشاهدته مسلسلات رمضانية مشيرا إلى ضيق وقته بسبب انشغالع بأعماله المسرحية ودوراته التدريبية التي يقيمها كل فترة.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات الفنان محمد صبحي مع أميرة بدر

محمد صبحي ينتقد برامج المقالب

وقال محمد صبحي خلال حلوله ضيفا على برنامج “vib”، الذي تقدمه الإعلامية أميرة بدر على شاشة قناة هي: "ممارستنا لشعائر رمضان اتغيرت برنامج يجيب الناس ويهزقهم احنا في عصر التفاهه كل ما هو تافه لا أحترم عقلي وأنا أشاهده".

وتابع محمد صبحي حديثه: أخطر اختراعين في العصر الحديث المسدس والفيسبوك اللي خلى الجاهل يصلح للمثقف، متهنش عقلك ولا تناقش حد اعملوا بلوكات، البرامج الهبل بتاعة المقالب مهينة للي عارف ورايح أحنا كان عندنا برامج لذيذة زي ابراهيم نصر عمره ما هان ضيف وكنا بنضحك بجد انما عشان أجيب ضيف أشتمه ليه؟، لا استطيع أن أناهض التفاهة لأني مش تافه".

محمد صبحي: عبد الحليم حافظ مكنش فيه في حياته إلا شغله وفنه

وتحدث الفنان محمد صبحي عن تقديم السير الذاتية في الأعمال الفنية فقال: أحمد زكي عمل عبد الناصر والسادات بإتقان شديد، لكنه اتخدع في تجسيد قصة حياة عبد الحليم في عز مرضه لأنه ولا كان لونه ولا روحه، وعبد الحليم حافظ مفيش في حياته إلا شغله وفنه وكل اللي بيتقال عن سعاد حسني كلام فيسبوك".

رأي محمد صبحي في العنف بالأعمال الفنية

وفي وقت سابق، كشف الفنان محمد صبحي عن رأيه تجاه تقديم العنف في الأعمال الفنية، وذلك خلال حواره أمس في برنامج “عاصمة الفنون” على شاشة قناة “القاهرة الإخبارية”.

حيث قال صبحي: “لما تجيبي واحد بيدبح، وواحد من بلد تانية يشوفه هيخاف ييجي مصر.. في حقيقة الأمر ما ينفعش أجيب استثناء وأعمل عليه دراما فنية عشان أشجعك تاخد حقك بدراعك مش بقانون الدولة".

تابع موقع تحيا مصر علي