عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

دخول والد حمادة صميدة العناية المركزة.. ونجله منهارًا: مبقاش عارفني

والد حمادة صميدة
والد حمادة صميدة _ أرشيفية

دخل والد الفنان حمادة صميدة العناية المركزة بعد تدهور حالتها الصحية وغيابه عن الوعي، واستنجد نجله بالجمهور ليدعوا له بالشفاء العاجل.

تحيا مصر يرصد دخول والد حمادة صميدة العناية المركزة.

تدهور الحالة الصحية لوالد حمادة صميدة

ونشر صميدة صورة لوالده عبر خاصية استوري على حسابه الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات القصيرة إنستجرام، وعلق عليها قائلًا:يا رب والنبي اشفي أبويا نفسي يرجع زي الأول، وأعملك كل حاجة حلوة في الدنيا، ونبي ادعوا لأبويا محجوز في العناية المركزة، وفاقد الوعي ومبقاش عارفني ولا واعي للدنيا، يا أبويا أنت ضهري وسندي في الدنيا، أنا من غيرك ولا حاجة.

أزمة حمادة صميدة 

على الصعيد الآخر، كانت قد قررت جهات التحقيق المصرية حبس الممثل حمادة صميدة مع آخرين 15 يومًا على ذمة التحقيق في القضية رقم  1539 لسنة 2022 حصر أمن دولة عليا.


تم توجيه اتهامات للممثل حمادة صميدة بالانضمام لجماعة إرهابية ونشر أخبار كاذبة، وإساءة استخدام وسيلة من وسائل التواصل الاجتماعي، بعد أن نشر أحمد الدسوقي فيديو يقوم بدور ضابط شرطة ومعه آخر، ويقومون بالقبض على فتاة وشاب من داخل سيارة وهما المتهمين الآخرين، على أساس ارتكابهم فعل فاضح فى الطريق العام.

ألقي القبض على حمادة صميدة، وآخرين معه بينهم: الممثل أحمد الدسوقي، وفايزة فوزى إبراهيم، ومهند عبدالله شوقي وتم الإفراج عنه بموجب العفو الرئاسي.

وكتب صميدة، عبر حسابه على انستجرام: "والله كل ما أحس إن فى حد قل منى وتجاهل موهبتى وخذلنى بتأكد إنى هنجح أكتر وإصرارى على النجاح والوصول لهدفى بيزيد، إن شاء الله 2021 سنه خير ورزق وعوض كبير من ربنا اللى دايما واثق انه جنبى ومعايا". 

الموت يفجع حمادة صميدة

وأضاف: "أنا بضحك الناس وجوايا جرح كبير بعد موت ولادى قدام عينى، بعد ما تعبوا فجأة وجريت بيهم على المستشفيات ومحدش كان حاسس بيا، وفى الوقت ده كنت بطلع وبضحك الناس لأنها ملهاش ذنب باللى أنا فيه".

وتابع صميدة: "أنا إنسان بسيط جدًا ومش غنى وعايش فى منطقة شعبية فى شقة إيجار، خرجت من محافظة الفيوم، وأنا شغال بياع أنابيب كنت بطلع لحد الدور الـ 12 شايلها على كتفى عشان لقمة العيش وعمرى ما خجلت من مهنتى ديه ولو جار عليا الزمن هرجعلها تانى لأن الشغل مش عيب".

واستكمل: "حطيت قدام عينى هدف وحلمت أنى أمثل، وروحت وسعيت كتير على الحلم ده لحد ما ربنا حققهولى وبقيت ممثل وكوميديان، أنا بحب كل الناس وعمرى ما أذيت حد ونفسى الناس تسيبنى فى حالى لأن شكلى ده خلقة ربنا عز وجل" .

تابع موقع تحيا مصر علي