عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

طارق الشناوي عن تقديم جزء ثان من جعفر العمدة: ياريت يفكروا في حاجة تانية وهذه حقيقة تصوير شمس الزناتي 2

طارق الشناوي
طارق الشناوي

كشف الناقد الفني طارق الشناوي، رأيه في تقديم جزء ثاني من مسلسل جعفر العمدة، بطولة الفنان محمد رمضان، والذي حقق نجاحًا جماهيريًا في السباق الرمضاني الماضي لعام 2023.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات الفنان طارق الشناوي عن جعفر العمدة الجزء الثاني

طارق الشناوي: جعفر العمدة من الأعمال اللي نجحت ووصلت لذروتها

وقال طارق الشناوي خلال مداخلة لبرنامج “ملفات” والذي تقدمه الإعلامية أميرة بدر على شاشة “هي”،:  محدش يقدر النجاح والفشل إلا لو العمل الفني على الشاشة، نظريًا لو حد سألني قبل أن أرى عن الفكرة كنت قولتلهم لأ، وانت عامل عمل فني بينتهي في الحلقة التلاتين، وجعفر العمدة من الأعمال التي نجحت، الحالة الشعبية اللي عملها محمد رمضان ومحمد سامي كثنائي ناجح وصلت إلى الذروة.

طارق الشناوي: الواحد المفروض يكتفي بالوصول للذروة

وتابع طارق الشناوي: ولم تكن المرة الأولى تالت تجربة منهم تحقق نجاحًا، والواحد يكتفي بالوصول إلى الذروة، ونجحان في عملين، وفي كل الأحوال وده كلامي نظريًا، يكتفي بهذا القدر ويفكروا في حاجه تانية، ولما تتفرج على عمل فني وتصل إلى الذروة، لازم الجزء الثاني يعلوا على الذروة، وده في حد ذاته يشكل قيد على محمد سامي، وده التخوف النظري، وبشكل علمي واحد قرر إنه يعمل تجربة وعنده أسبابه أكيد فكر في كلامي، صفصف مثلًا كانت بعد الذروة، ولو فكروا ولاقوا الحالة الدرامية.

واستكمل طارق الشناوي حديثه، موضحًا: ليالي الحلمية من الأول قرروا يعملو أجزاء وهم 5، ولما عملوا السادس فشلوا فشل ذريع، وأنا مش ببقى أصادر أي تجربة في حد مبدع.

حقيقة تقديم فيلم شمس الزناتي الموسم الثاني

وأما عن إعادة تقديم فيلم شمس الزناتي بطولة الفنان محمد عادل إمام، قال طارق الشناوي: شمس الزناتي أصلًا فيلم ياباني، والأمريكان خدوه منهم، وديه تركيبة عالمية، ويجب يكون عندك إطلالة، ومخرج الفيلم كسر الدنيا وهو معاه عادل إمام، واللي أنا أعرفه إن هم مش هيعملوا جزء ثاني، هيعملوا نسخة تانيه، ومش هنصادر على حق التجربة، والعمل حالة عامة، وقالب عام، ويتيح لكل مخرج وكاتب إنه يفكر، والقالب ده أتعمل بالياباني والمصري والأمريكاني، وممكن يكون فيه معالجة مختلفة.

برنامج “ملفات” تقدمه الإعلامية أميرة بدر على شاشة “هي”، وتستضيف خلاله عددًا من نجوم الفن، وتناقش قضايا مختلفة، يوميًا من الأحد إلى الأربعاء، في تمام الساعة الثامنة مساءً.

تابع موقع تحيا مصر علي