عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

روايات الناجين من أنقاض عقار سيدي بشر.. والدة مفقود: داخل يزعق للعمال راح.. وسيدة: صحيت على صوت الصراخ | صور

والدة الشاب المفقود
والدة الشاب المفقود

واقعة مأساوية شهدتها منطقة سيدي بشر بمحافظة الإسكندرية حيث وقع حادث إنهيار جديد لعقار مكون من أرضي و13 طابق صباح اليوم الإثنين في شارع خليل حمادة بمنطقة سيدي بشر، وإنتقلت وحدات الحماية المدنية والإسعاف إلى موقع البلاغ للبحث عن ناجيين أسفل أنقاض العقار المنهار.

روايات الناجين من عقار الإسكندرية المنكوب

وسرد شهود العيان تفاصيل مروعة في حادث إنهيار عقار سيدي بشر بمحافظة الإسكندرية، والذي نتج عنه حتى الآن إصابة 4 أشخاص بينهم أحد أفراد الأطقم الطبية، وجاري البحث عن شاب مفقود أسفل الأنقاض يدعى محمد ياسر راشد، وذلك بعد إنهيار الجانب الذي كان متواجدا فيه وإنقاذ والدته ووالده من حادث الإنهيار.

وقالت والدة الشاب المفقود أسفل أنقاض عقار سيدي بشر، في ناس بتبني الدور الـ 14 بالمخالفة فوق، عشان يعملوا 6 شقق، وبقالنا كام يوم بنشتكي ومحدش معبرنا، النهاردة الصبح الساعة 9 لقيت محمد بينده عليهم وبيقولهم بطلوا العمارة هتقع، وبعدها جري على شباك المطبخ في الجانب التاني وقالهم حرام عليكم أنا هتصل بالحي والشرطة وقفوا العمارة هتقع علينا.

عقار الإسكندرية المنهار

مأساة والدة مفقود في عقار الإسكندرية المنهار

وتابعت والدة الشاب محمد - المفقود أسفل أنقاض عقار سيدي بشر، وفجأة سمعت صوت حاجة بتخبط في الأرض جامد وملحقتش ابص لقيت نص العمارة اللي محمد كان فيها مش موجود، وبدأت أنزل من العمارة أنا ووالده وكل ما أنزل كنت بشوف أن الدور ده كمان مش موجود لحد الدور الأول لما لقيت كوم التراب ونزلت الشارع لقيت العمارة فوق بعضها.

والدة الشاب المفقود
والدة الشاب المفقود

فيما قال أحد شهود العيان لـ تحيا مصر، أن حادث إنهيار عقار سيدي بشر وقع في التاسعة صباحا، حيث إنتقلت الأجهزة الأمنية في الإسكندرية إلى موقع البلاغ وبدأت في محاولات البحث عن ناجيين أسفل العقار، واثناء ذلك وقع صوت إنفجار وإندلعت النيران فجأة في أنقاض العقار وأرتفعت ألسنة اللهب حتى الطابق الثالث ثم قامت وحدات الإطفاء بالسيطرة على النيران ومحاصرتها، وجرى إستكمال أعمال رفع الأنقاض.

عقار الإسكندرية
انهيار عقار سيدي بشر
عقار الإسكندرية
عقار الإسكندرية
عقار الإسكندرية

أحد سكان العقار: أنا صحيت على صوت الصراخ

فيما قالت آية إحد سكان العقار، «أنا ساكنة في الدور الـ 12 وبلغت 3 مرات عن الفساد اللي بيحصل جوا العمارة، لحد ما جت واحدة من حوالي سنة ونص وعملت إتحاد ملاك وجمعت مليون ونص جنيه من 78 شقة في العمارة، وبعدها جابت واحد مقاول يبني الدور الـ 14 في العمارة، وأنا عملتله محضر رقم 3330 إداري في قسم المنتزه، وقولت له الرئيس مانع البناء أنت واخد رخصة منين».

وسردت آية لحظات المعاناة قائلة «أنا كنت نائمة في العقار في شقتي في الدور الـ 12 وسمعت الناس بتقول الحقوا العمارة بتقع صحيت جري فتحت الباب لقيت ناس بتقول محمد مات الحقوه السقف وقع عليه، سبت حاجتي وموبايلي والدهب بتاعي والفيزا بتاعتي ونزلت جري، وأنا مش متزوجة ووالدي متوفي أروح أعيش فين ولا أعيش مع مين».

تابع موقع تحيا مصر علي