عاجل
الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

خاص| بعد استخدام صوته في أغنية لعصام صاصا.. أسرة عبد الحليم حافظ: دي إساءة كبيرة وهنقاضي اللي عمل كده

عبد الحليم حافظ وعصام
عبد الحليم حافظ وعصام صاصا

علقت أسرة عبد الحليم حافظ على استخدام صوت العندليب في أغنية لعصام صاصا مطرب المهرجانات، وذلك باستخدام تقنية الذكاء الاصطناعي.

تحيا مصر يرصد لكم رد أسرة عبد الحليم حافظ على استخدام صوته في تقديم أغنية لعصام صاصا بالذكاء الاصطناعي

وقال محمد شبانة ابن شقيق الراحل عبد الحليم حافظ في تصريح خاص لموقع تحيا مصر: أنا شوفت الفيديو ولو هو لو حاطت صورة عبد الحليم ولا اسمه مش هنعرف أن هو عبد الحليم لأنه مش صوته 

وتابع: هو استخدم اسمه وصورته  عشان يحقق مشاهدات، وهنقاضيه على طول وهناخد الإجراءات القانونية الرادعة لأنه فيها إساءة كبيرة لاسم عبد الحليم حافظ.

ابن شقيق عبد الحليم حافظ: ده صوت غريب مش صوت العندليب

وأوضح محمد شبانة: ده صوت غريب جدا  مش صوت عبد الحليم حافظ وهو استغله غلط وهناخد إجرائتنا القانونية ضده.

تقديم أغنية مسا مني ليكو لعصام صاصا بصوت عبد الحليم حافظ

تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي فيديو لأغنية مسا مني ليكو لمطرب المهرجانات عصام صاصا بصوت العندليب عبد الحليم حافظ، وذلم باستخدام تقنية الذكاء الاصطناعي، ووحاول بعض الأشخاص استخدام تقنية الذكاء الاصطناعي لاستخدام صوت عبد الحليم حافظ في غناء أغنية لعصام صاصا مطرب المهرجانات.

سخرية الجمهور من الذكاء الاصطناعي

وقام عدد كبير من الجمهور عبر مواقع التواصل الاجتماعي بالسخرية من الفيديو، وعبروا عن غضبهم الشديد من الفيديو، وجاءت التعليقات كالآتي: ايه اللي انتوا عملتوه في الراجل ده، الذكاء الاصطناعي يعمل كل حاجة، يا ريت تجيب ام كلثوم وهي بتغني بنت الجيران، راحت هيبة عبد الحليم، إيه التلوث اللي بسمعه ده.

وسبق وأعلنت أسرة الفنان الراحل عبد الحليم حافظ مقاضاة المنتج محسن جابر بسبب استخدام ألحان أغانيه في أغاني مطربي المهرجانات، وقال محمد شبانة، ابن شقيق العندليب إن محسن جابر استولى على تراث العندليب عبدالحليم حافظ من خلال شركته مزيكا، وهو ما يعتبر غير قانوني.

كما أكد شبانة أنه سيلجأ للقضاء خلال الفترة المقبلة بسبب تحويل جابر لأغاني عبدالحليم إلى أغاني مهرجانات، وذلك من خلال شركة تابعة له.

تابع موقع تحيا مصر علي