عاجل
الخميس 09 مايو 2024 الموافق 01 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

خلاف على الأجر.. المؤلف محمد صلاح العزب يكشف أسباب توقف آخر مشروع سينمائي لمحمود عبد العزيز

محمود عبد العزيز
محمود عبد العزيز

كشف الكاتب والسيناريست محمد صلاح العزب كواليس انسحاب الفنان الراحل محمود عبد العزيز من فيلم “أوضتين وصالة”، والي يعتبر آخر عمل سينمائي له قبل وفاته.

تحيا مصر يرصد لكم  أسباب توقف آخر مشروع سينمائي لمحمود عبد العزيز

وكتب محمد صلاح العزب عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: “صباح الفل أنا هتكلم كتير اليومين اللي جايين عن فيلم أوضتين وصالة على الهاشتاج ده أوضتين وصالة وهحكي حوارات كتير حصلت في الفيلم ده (ومتاح للنشر لو حد عاوز ينقله وينشره)”.

تابع: أولا ليه فيلم أوضتين وصالة ما اتعملش، الفيلم ده أول سيناريو كتبته في حياتي في سنة 2010 وفاز بجايزة ساويرس في 2011 ومضيته مع صديقي العزيز المنتج محمد حفظي في 2011.

مؤلف فيلم أوضتين وصالة: اشتغلنا في الفيلم 8 سنين

وأضاف: واشتغلنا في الفيلم ده أنا وصديقي العزيز المخرج شريف البنداري على الفيلم في كل ما يتعلق بكل حاجة سيناريو وإخراج وإنتاج وممثلين ومنح وديكور ولوكيشنات تصوير إلى آخره، اشتغلنا في الكافيهات والبيوت والشركات والشوارع والتليفونات لمدة 8 سنين (أيوه الرقم ده حقيقي).

محمد صلاح العزب: محمود عبد العزيز كان هيختم حياته السينمائية بفيلم أوضتين وصالة

واستكمل: الفيلم قراه الفنان محمود عبد العزيز وأعجب بيه جدا بعد ما كان محبط من فيلم إبراهيم الأبيض ومش عاوز يعمل سينما تاني.. وبعد ما قرأه قرر إن ده الفيلم اللي يختم بيه حياته السينمائية.

واسطرد: واشتغلنا على الفيلم أنا وشريف والساحر الله يرحمه لمدة سنتين ما بين بيت محمود عبد العزيز في زايد وكابينته في المنتزه، ولما جه وقت الاتفاق عيالفلوس عشان ندخل نصور محمود عبد العزيز الله يرحمه طلب 4 مليون جنيه، وحفظي مرضيش يدفع غير مليون جنيه واحد.

وكشف: فمحمود عبد العزيز الله يرحمه قال أنا مش فارق معايا الفلوس بس أنا مش هقلل من نفسي، وده رقم مياخدوش عيل صغير، ومكملش الفيلم” .

واختتم محمد صلاح العزب منشوره قائلًا: وبعد وفاته الله يرحمه الفيلم راح للفنان الكبير يحيى الفخراني.. ودي قصة تانية هحكيها في الحلقة القادمة.

فيلم أوضتين وصالة

يذكر أن فيلم أوضتين وصالة مأخوذ عن مجموعة قصصية لإبراهيم أصلان بعنوان “حجرتان وصالة” وكتبه السيناريست والكاتب محمد صلاح العزب، وحصد به جائزة أفضل سيناريو من جوائز ساويرس الثقافية عام 2011.

تابع موقع تحيا مصر علي