عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

إسلام إبراهيم عن حالة والدته: بين ايدين ربنا وعندي إحساس بالعجز

تحيا مصر

كشف الفنان إسلام إبراهيم عن تدهور حالة والدته الصحية وحزنه الشديد عليها، حيث أنها مصابة بالزهايمر وجلطة إلى جانب السرطان.

تحيا مصر يرصد تدهور حالة والدة إسلام إبراهيم الصحية.

تدهور حالة والدة إسلام إبراهيم الصحية

ونشر إسلام إبراهيم صورة وهو ممسكًا بيد والدته، عبر حسابه الشخصي بموقع فيسبوك، وعلق قائلًا: ماما بين إيدين ربنا الزهايمر وجلطة وكانسر.. ادعولها ربنا يخفف آلامها ويرحمها من العذاب اللي بتتعذبه.. نفسيتي متدمرة وإحساس مرعب بالعجز.

تصريحات إسلام إبراهيم 

من جانبه، قال الفنان إسلام إبراهيم، إن الفنان شريف الدسوقي تعرض لضغوطات من بعض الأشخاص داخل وخارج الوسط الفني، وبعض اللجان على السوشيال ميديا أدت لإصابته بأمراض الضغط والسكر، وجرى بتر قدمه، معلقا: «فيه ناس كتير مؤذية».

إسلام إبراهيم خلال لقاء ببرنامج من مصر

وتابع إسلام إبراهيم، خلال لقاء ببرنامج «من مصر»، المذاع على قناة «cbc»، ويقدمه الإعلامي عمرو خليل، أنه سيواصل طريقه في مسيرته الفنية، متابعا: «حققت جزء من حلمي وراضي، وهفضل شايف نفسي زي ما أنا أول ما بدأت ولحد قدام 10 سنين».

وعن أهمية الامتنان والرضا لما حققه الشخص، قال «لو أنت مش ممتن وراضي مش هتوصل للأحسن، تفاءلوا بالخير تجدوه، الجماد بيحس، لو عربيتك على أدها ومصحتش الصبح وقولت لها الحمد لله إنك بتوصليني وماشية مش هيوصل الشخص للعربية الأحدث منها».

وأشار إلى أنه لديه طموح وقناعة، والطموح ليس ضد الرضا، وهذا مفهوم مغلوط عند بعض الناس، «حلمي يكون عندي قاعدة أكبر من الناس بتحبني مش اللي عرفيني، لأن فيه فرق بين المحبة والشهرة، وجزء منه هيتحقق من السوشيال ميديا، لكن بشوف اللي بيحقق ده أكتر هي مساحة الثقة اللي بتبنيها بينك وبين الناس».  

وأوضخ رأيه في فكرة عمل جزء ثان أو عمل سينمائي لمسلسل بـ100 وش، قال: «بـ 100 وش يمكن الحاجة الوحيدة اللي لو اتعمل منه أجزاء كتيرة أتمنى أعملها، لكن المخرجة كاملة أبو ذكري بتحب أول قطفة، هي شايفة إن 100 وش نجح في حالته ووقته، ممكن ميحققش نجاح دلوقتي، فهي شايفة إن جزء تاني ممكن يبوظه وهي أدري وبثق في اختيارتها».

تابع موقع تحيا مصر علي