عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

عمرو أديب يعلن توقف برنامجه الحكاية على قناة Mbc مصر.. تفاصيل

عمرو أديب _ أرشيفية
عمرو أديب _ أرشيفية

أعلن الإعلامي المصري عمرو أديب توقف برنامجه الحكاية، المذاع عبر قناة Mbc مصر الفضائية وذلك خلال شهر أغسطس القادم.

تحيا مصر يرصد سبب توقف برنامج الحكاية.

سبب توقف برنامج الحكاية

وقال عمرو أديب خلال البرنامج: بقالي 30 سنة شغال.. وكل سنة باخد شهر 8 اجازة وأنا بعرفكوا عشان الإخوان بيطلعوا يقولوا هرب.

تصريحات عمرو أديب 

من جانبه، كان قال عمرو أديب بعد عقد الدكتور مصطفى مدبولي ، رئيس الوزراء مؤتمرا صحفي وأعلن فيه عن جدول الانقطاعات للكهرباء: " الشعب المصري مش طفل.. ولما رئيس الوزراء طلع قال ان الازمة هتتحل منتصف الاسبوع مكنش يعرف إنها مطلوله".

وتابع عمرو أديب فى برنامجه،" صارحوا الناس وقولولهم الحقيقة هو رئيس الوزراء طالع يمن علينا بانجازات.. نحمد ربنا على إيه ان الكهرباء بتقطع 3 مرات فى اليوم".

عمرو أديب ينتقد عدم تمكن مجلس النواب من الانتهاء من تعديلات قانون التصالح في مخالفات البناء

هذا وانتقد الإعلامي عمرو أديب، عدم تمكن مجلس النواب من الانتهاء من تعديلات قانون التصالح في مخالفات البناء، خلال دورة المجلس الثانية.

وقال أديب خلال تعليق ببرنامجه «الحكاية» عبر قناة «mbc مصر»، الإثنين: «الناس كانت بتجري ورا الحكومة عشان يدفعوا فلوس التصالح من أجل توفيق أوضاعهم، الدولة على الأقل كان هيدخلها في الموضوع ده 100 مليار جنيه على الأقل، غير وجود ملفات وأكواد للبيوت وغير هذه الأشياء».

وأضاف: «لكن لسبب أو لآخر، القانون لم يصدر من مجلس النواب، إن شاء الله نستنى للدورة اللي جاية، في ناس في البلد بيشعروا إن عندهم الوقت كله، الناس بتجري وراك عشان ياخدوا استمارة 10 ويدفعوا الفلوس».

وتابع «أديب»: «عندك 100 مليار بتوع مصالحات البناء، وعندك 100 مليار بتوع فروق السجائر، إنتوا أغنياء أوي للدرجة، مدام مديحة اللي في الدور التالت تعوق دخول مليارات إلى خزانة الدولة، دول اللي إحنا نعرفهم، آدي 200 مليار، مش كانوا ممكن يعملوا حاجة في البلد، الموضوع كله هتلاقيه واقف عند موظف حكومي موقف المراكب السايرة. جايز في حاجة أنا مش فاهمها، أو حكمة ما أنا مش عارفها».

تابع موقع تحيا مصر علي