عاجل
الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

الرابع على الجمهورية لـ تحيا مصر: كنت بذاكر 5 ساعات وحاسس إني زودت فيها|فيديو

تحيا مصر

التقى موقع تحيا مصر مع أسامة نصار، الرابع على الجمهورية علمي رياضة بالشهادة الثانوية العامة، من محافظة المنوفية، وسط أجواء من الفرحة تسود الأسرة والمنطقة.

تحيا مصر 

وقال "نصار" خلال بث مباشر لموقع تحيا مصر' "لسه لحد دلوقتي مش مستوعب اللي حصل.. وأول حد بلغني هو مدير المدرسة وكان معاه وكيل الوزارة".

وتحدث عن لحظات معرفته بحصوله على المركز الرابع على مستوى الجمهورية: "كنت قاعد بلعب على الكمبيوتر.. ووصلني الخبر.. وبعدها بلغت والدتي".

وتابع: "انا لما طلعت الرابع على الجمهورية أنا كده محققت حاجه.. ولو جاتلي منحة دراسية هختار الجامعة الامريكية.. لكن لحد دلوقتي محددتش مصيري".

الرابع على الجمهورية لـ تحيا مصر: كنت بذاكر 5 ساعات وحاسس إني زودت فيها|فيديو

وأضاف الرابع على الجمهورية علمي رياضة بالشهادة الثانوية: "زمايلي كانوا ينصحوني احل كتير . لكن أنا كنت شايف أن المذاكرة هي الأهم..".

" src="">

وتحدث عن امتحان الكيمياء قائلا: "امتحان الكيمياء مكنش خارق .. وانا تقريبا مقفل المادة.. وفي أسئلة ممكن تكون من بره المنهج.. بس الحمد لله كله خد الدرجة".

ووجه نصيحته لطلاب الثانوية العامة للعام الجديد: "نصيحة للطلاب أنهم يجتهدوا .. ومفيش وصفة سحرية للتفوق إلا الاجتهاد والعمل.. انا كنت يذاكر ٥ ساعات وحاسس إني زودت فيها".

وتحدث عن دور أسرته ودعهم له: "بابا تابع نفسه ومسافر بره مصر علشان يوفر لينا احتياجاتنا.. ووالدتي قامت بالدورين واكتر وربنا يخليهم ليا". 

تابع موقع تحيا مصر علي