عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

صلاح عبد الله: ليا الفخر أني اشتغلت مع عبلة كامل ورحلتي قبل الاحتراف بعتز بيها

صلاح عبد الله _ أرشيفية
صلاح عبد الله _ أرشيفية

فجر الفنان القدير صلاح عبد الله، عدة تصريحات حول مشواره الفني خلال ندوة حفل توقيع كتابه، التي أقيمت اليوم الثلاثاء في دار الأوبرا المصرية.

تحيا مصر يرصد تصريحات صلاح عبدالله.

تصريحات صلاح عبدالله

وقال صلاح عبد الله، خلال ندوته: رحلتي قبل الاحتراف بعتز بيها، ودي اللي أقنعني بيها محمد رياض إن أنا استحق التكريم.

تعليق صلاح عبد الله على اعتزال عبلة كامل الفن

وتابع: عبلة كامل لو عايزة متمثلش حقها حق، أي فنان بيمارس المهن بضوابط معينة من حقه.. وأنا ليا الفخر إني اشتغلت مع عبلة كامل.

واستطرد: عادل إمام وكل الكوميديانات العظيمة اللي كل إنجازاتهم في القطاع الخاص.. وكل دول وراهم مشوار عظيم وعبقري مفيش ممثل وصل لمرحلة يكون نجم أو ممثل معروف أو يستعان به في التليفزيون والسينما إلا ووراه تعب أيام.

وأردف: كل الممثلين اللي في القطاع الخاص وراهم مشوار مسرحي كبير، والسيناريست أبو السعود الإبياري كان عبقري في الكتابة وسريع فيها، وكتب في جميع المجالات وعلى ايده طلعت ناس كتير والسيرة أطول من العمر.

على الصعيد  الآخر، كان كتب صلاح عبد الله: رجاء للأصدقاء والزملاء اللي بيعرضوا فنهم في المملكة الشقيقة الغالية علينا كلنا…طبعاً الشكر الجزيل واجب وحق لكرم الضيافة والإستضافة والتقدير الواضح للفن المصري رواده ونجومه وكل عناصره لكن إنتوا ياحبايبي كمصريين عارفين طبيعة شعبكم وحساسيته فمش مطلوب منكم غير حاجة واحدة بس👇خلوا بالكم من كلامكم بس كدا.

أعمال صلاح عبد الله في رمضان 2023

وتألق صلاح عبد الله في السباق الرمضاني المنصرم بمسلسل تلت الثلاتة من بطولة الفنانة غادة عبدالرازق، ومن تأليف هبة الحسيني، وإخراج حسن صالح، وهو مكون من 15 حلقة، وينتمي لنوعية أعمال الغموض والجريمة والتشويق، ويشارك في بطولته كذلك مصطفى درويش، ليلى أحمد زاهر، محمد القس، صلاح عبدالله وعدد آخر من الفنانين.

تابع موقع تحيا مصر علي