عاجل
السبت 04 مايو 2024 الموافق 25 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

مراتي طلعت بـ عضو.. تحيا مصر ينشر شهادة ميلاد عروسة البحيرة «كان إسمها محمد»

عريس البحيرة
عريس البحيرة

حصل موقع تحيا مصر على شهادة ميلاد الفتاة منى شعبان والتي أتهمها عريس البحيرة الشهير، بأنها تحمل صفات الذكر والأنثى في آن واحد، وأكتشف أنها خنثى.

تحيا مصر

شهادة ميلاد عروسة البحيرة

وتضمنت شهادة الميلاد الصادرة من دمنهور بمحافظة البحيرة، أن الفتاة تدعى منى شعبان فوزي، أنثى ومحل ولادتها زاوية غزال، وتاريخ ميلادها 25 سبتمبر 1997، كما جاء في شهادة الميلاد الخاصة بالفتاة التي أتهمها عريس البحيرة أن والدها يدعى شعبان فوزي على عبدالله - مسلم - مصري، ووالدتها سامية محمد عبداللطيف - مسلمة - مصرية.

إلا أن هناك مفاجأة في منتصف شهادة الميلاد، حيث حملت جملة «تم التغير بناء على قرار الأحوال المدنية رقم 4962 في 26 فبراير 2002» وهو ما يشير إلى تغيير عروس البحيرة اسمها من محمد شعبان إلى منى شعبان في غضون عام 2002.

شهادة الميلاد

مفاجأة.. العروسة غيرت إسمها من محمد لـ منى

وفجر الزوج خلال التحقيقات مفاجأة حيث أكد على أن زوجته كانت تحمل شهادة ميلاد باسم محمد شعبان فوزي، وتم تغيرها في 2002 لتصبح منى شعبان فوزي، وأنه تم عمل عملية جراحية لها ولكنها ما زالت لا تصلح للزواج.

واقعة عريس البحيرة سردها الزوج كاملة في أقواله حيث قال «اللي حصل إن أنا من حوالي ثلاث سنين اتقدمت للمدعو شعبان فوزي، عشان أخطب ابنته منى شعبان واتفقنا على كل حاجة وحددنا ميعاد الفرح يكون في أغسطس 2020، وبتاريخ 20 أغسطس 2020 كتبنا الكتاب وعملت فرح تاني يوم ولما جيت عشان أدخل على زوجتي اكتشفت ان جسمها مش طبيعي عندها عيب خلقي أنها خنثى».

أقوال عريس البحيرة: مراتي طلعت بـ عضو ذكري

وتابع عريس البحيرة في أقواله، ساعتها أتصلت بأبوها وقلتله على اللي حصل وهو قالي استر علينا وانا هجيلك الصبح وأنا هخلص الموضوع دا وأنها محتاجة عملية توسيع، ولما جالي الصبح تاني يوم قالي هناخدها نكشف عليها ولو عندها حاجة هنعملها عملية توسيع وبعد كده عملنا لها تحاليل واشعات في القاهرة في معمل هناك.

التحاليل والأشعات أثبتت أن هي عندها أعضاء تناسلية خارجية ناتجة عن اضطراب في الهرمونات وإن هي اتعمل لها عملية تصحيح في الأعضاء التناسلية وبقت أنثى، وبعد كده تحولت لمستشفى الشاطبي في الإسكندرية واتعملها عملية توسيع مهبل، والدكتور قالي إن العلاقة الزوجية ممكن تبقى طبيعة بعد شهر، وبعد شهر اتصلت بالدكتور وقلت له في نزيف دم وقالي استنى شهر كمان، وفي خلال الشهر ده عرفت ان هي كانت ولد اسمه محمد وبعدها أنا مقدرتش اعيش معاها وراحت لأهلها وبعد كده قعدنا مع بعض وهما هددوني أن أنا لو فضحتهم واشتكيت يأذوني وبعدين قولتلهم تعالوا خدوا عفشكوا وحاجتكم وقالولي لا واشتكوني في محكمة الأسرة بالنفقة وتسليم المنقولات وأنا تعبت نفسيا من اللي حصل ده كله.

تابع موقع تحيا مصر علي