عاجل
الأربعاء 08 مايو 2024 الموافق 29 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

عصام كاريكا: حمو بيكا سارق مني أغنيتين وعمرو مصطفى بيعمل مشاكل هتنسيه التلحين

عصام كاريكا
عصام كاريكا

تحدث المطرب والملحن عصام كاريكا، عن سرقة مطربي المهرجانات للألحان، وأشار إلى حمو بيكا سرق منه أغنيتين من قبل، كاشفًا رأيه في الذكاء الاصطناعي.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات عصام كاريكا عن سرقة الأغاني ورأيه في عدد من الملحنين

عصام كاريكا: حمو بيكا سرق مني أغنيتين

وقال عصام كاريكا خلال لقاءه مع الإعلامية نورهان عبد الفتاح، في برنامج زوم ونص، المذاع عبر شاشة قناة هي، أن مطرب المرهجانات الشعبية حمو بيكا سرق منه أغنية بعنوان بوم بوحا بوم، والتي غناها الفنان محمد سعد في فيلم بوحة، وحولها لـ أغنية بوم بيكا بوم، فضلًا عن سرقته لحن أغنية البسكلته البسكلته وحولها لـ أغنية الرانج روفر الرانج روفر، موضحا: حمو بيكا خد مني الأغاني دي من غير ما أعرف، وحولهم ونزلهم، ولما كلمته قالي والله ما كنت أعرف أنها بتاعت، وحتى الأن محذفهمش.

وتحدث عصام كاريكا، أيضا عن رأيه في الغناء بالذكاء الاصطناعي، إذ قال: الغناء بالذكاء الاصطناعي عبث وخطر على مستقبل الفن و الموسيقى و لازم المسئولين يتخذوا قرارات حاسمة لوقف هذا العبث.

عصام كاريكا ينتقد اسلوب عمرو مصطفى

وعن عمرو مصطفى، قال عصام كاريكا: إتجاه عمرو مصطفى للمشاكل خلال الفترة الأخيرة مع النجوم هتخليه ينسى التلحين، وعامل مشاكل مع الأستاذ محسن جابر وعمرو دياب، يمكن هو عنده وجهة نظر وصح، كتر مشاكل عمرو مصطفى مع الفنانين هتخليه ينسى التلحين، وأنصحه أنه يركز في الشغل، وأدي النجوم ومتحطس شروط وماتقولش لحد يلا بالسلامة، لما ده بالسلامة وده بالسلامة هتلاقي نفسك في الآخر بتلحن لناس عادية، ولكن عمرو ملحن عبقري وكاتشي أوي وهتلاقي عنده جمل تقوم لازقه مع الناس زي أغنية بشرة خير.

عصام كاريكا ورأيه في عدد من الملحنين

وأشاد عصام كاريكا بالمحلن عزيز الشافعي، إذ قال: عزيز الشافعي أخويا واستاذ كبير، وبعتبره نمبر وان في التحلين في الوقت الحالي، أما عن الملحن محمد رحيم، قال: رحيم عنده جمل أنا كملحن لما بسمعها بقوله يخربيتك أنت مش هتنيمني، أنت أزاي عملتها، بيجني بجد.

تابع موقع تحيا مصر علي