عاجل
السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

فيدرا ترصد معاناة كلبة: بوقها اتشل بسبب ناس معندهاش رحمة.. وهي هتسافر برا مصر تتعالج

فيدرا
فيدرا

رصدت الفنانة فيدرا معاناة كلبة تدعى رحمة مع شلل الفم، بسبب سوء معاملتها، وذلك من خلال منشور عبر حسابها الشخصي على موقع تبادل الصور والفيديوهات إنستجرام.

تحيا مصر يرصد تفاصيل أحدث منشورات فيدرا عبر إنستجرام

أحدث منشورات فيدرا عبر إنستجرام

ونشرت فيدرا مقطع فيديو لها قالت فيه: الكلبة دي كان فيه ناس رابطينها من بوقها فكل بوقها بمناخيرها اتشلت.. وبعدين راجل محترم جدا دخل على الناس دي واخدها وجابها على مستشفى بيطري.

وتابعت: والدكاترة عالجوها وهي قاعدة هنا لغاية ما تسافر برا مصر عشان لقت بيت برا مصر.. وعايزة اقول ان الكلبة دي مثال لحاجتين، لناس كتير معندهاش رحمة عملوا فيها كدا، ومثال لناس كتير جدا عندهم رحمة وجابوها هنا.

فيدرا: ليه الستات بتتعامل معاملة المواطن الدرجة التانية ؟!

وسبق وأن أعربت الفنانة فيدرا عن استيائها من حجم وتصميم مصلى السيدات في المساجد، وذلك من خلال منشور عبر حسابها الشخصي على موقع تبادل الصور والفيديوهات إنستجرام.

ونشرت فيدرا مقطع فيديو لها، قالت فيه: انا عندي سؤال.. انا طبعا عارفة ان في المسجد الستات بتصلي بعيد عن الرجالة وبنبقى منفصلين بس هو السؤال اللي مش لقياله اي رد هو ليه دايما المصلى بتاعت الستات بيبقى صغير ومكتوم.

وتابعت: ومتقفل بحواجز ومدخله جانبي زي ما يكون باب المطبخ.. احنا ليه بنتعامل كدا، احنا ليه كستات رايحة تصلي في الجامع بنتعامل معاملة المواطن الدرجة التانية، ليه المصلى بتاعنا ميكونش يشرح ويكون مدخله حلو وجميل زي مدخل مصلى الرجالة، ليه دا مش متحقق للست.

أخر أعمال فيدرا

ومن الجدير بالذكر أن أخر أعمال فيدرا مسلسل "إيجار قديم" الذي تدور أحداثه حول فكرة قانون الإيجار القديم، من خلال الشخصية الرئيسية "رمزي" التي يلعبها شريف منير،  إذ يسكن في شقة إيجار قديم، وفي نفس الوقت يمتلك عمارة في مصر الجديدة، تم تأجيرها بالكامل منذ زمن بعيد بنظام الإيجار القديم، وفجأة يتمكن صاحب العمارة التي يسكنها "رمزي" من الحصول على ترخيص بهدمها لتردي وضعها، وبالتالي طرد كل ساكنيها.

وهنا يجد رمزي نفسه في الشارع بلا مأوى، فيضطر للعودة إلى عمارته الملك، فلا يجد له مكانا بها، فيبدأ في دراسة حالة سكان العمارة بحثاً عن شقة تصلح لخروج ساكنيها بشكل قانوني ليعيش هو بها.

تابع موقع تحيا مصر علي