عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

محسن جابر: أحمد سعد من اكتشافاتي.. ونجاحه مش مصادفة

محسن جابر
محسن جابر

تحدث المنتج محسن جابر عن تفاصيل تعاونه مع المطرب أحمد سعد طوال مشواره الفني، مؤكدًا على أن أحمد سعد من اكتشافاته الفنية.

تحيا مصر يرصد تفاصيل تصريحات محسن جابر عن أحمد سعد

تصريحات محسن جابر عن أحمد سعد

وقال محسن جابر خلال لقاء له ببرنامج ET بالعربي: أحمد سعد تخطى مرحلة المشاكل الاجتماعية وأصبح في الساحة أخباره الفنية تحتل منشتات الصحافة، الموضوع مش مصادفة، المصادفة أنك تعمل أغنية تنجح وأغنية تفشل.

وتابع: أحمد سعد من اكتشافاتي، كنت مكلف الموسيقار صلاح الشرنوبي بأنه يكتشف لأصوات جديدة كان منهم أحمد سعد، وأحمد سعد كان عايز شغل كتير بسبب مشاكله العائلية، فالإعلام كان بيكتب عن حالته الاجتماعية أكتر من الفنية، وابني كان واثق من نفسه وقالي متقلقش احنا هناخده لأرضنا.

واضاف: لما خانه الحظ لما لبس دانتيلا كان فيه استاند باي أغنية ومكانش توقيتها وطلع كتب اختياراتي مدمرة حياتي، وكسرت الدنيا والناس اتعاطفت معاها والناس سقفتله أنه اعترف.

تعليق محسن جابر على فكرة استخدام الذكاء الاصطناعي

وفي وقت سابق، كان قد علق المنتج محسن جابر على فكرة إعادة إحياء صوت كوكب الشرق أم كلثوم و استخدام صوت الفنانيين عن طريق الذكاء الاصطناعي، وذلك خلال لقائه مع برنامج ET بالعربي، وقال محسن جابر: الذكاء الاصطناعي أعتقد أنه في الفترة الأولى هيبقى فوضى عارمة، لأنه لا بيقدم الإحساس والشعور ولا السلطنة، هيقدم الصوت وهنستفيد بيه في إيه؟ أنا بعتبره عبث وتفاهات لأنه ظهر على الساحة شوية أقزام وعايزين يعملوا أي حاجة للصدمة.

وأضاف: صعب نلعب في أصوات الفنانين العمالقة، أم كلثوم كان ليها ستايل ومدرسة، ولا إحنا هنلبسها شورت ونخليها تغني راب؟، الافتقار إلى العمل الجيد هو اللي مخليهم يعملوا أي كلام على الساحة علشان وسائل الإعلام تتسلط عليهم.

دعم عمرو مصطفى لـ أحمد سعد

وعلى صعيد آخر، حرص الفنان عمرو مصطفى على دعم الفنان أحمد سعد بعد أزمته الأخيرة في تونس، وذلك من خلال منشور عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك.

وكتب عمرو مصطفى: كلمة حق.. من أول ظهور ليه ودعمه لبلده بأغنية ايه اليوم الحلو ده في حفل شعبي في الاستاد عرفت أن الحرب هتبدأ عليه، وللأسف حرب من الداخل والخارج وفي معظم القنوات المعادية لمصر هتلاقوا تقرير نازل علشان يسحب منه نجاحه وده حصل وبيحصل معايا.

وتابع: بس مش بيهمني لأن قوتي في شغلي وموهبتي من عند الله سبحانه وتعالى بس أحمد سعد بجد باين جداا للأعمى كمية الحرب الموجهة ضده لتدمير نجاحه الساحق في الفترة الأخيرة.. ادعم احمد سعد.. وتحيا مصر والأمة العربية بنجومها.. بلاش نهد بعض ولصالح مين ؟.

تابع موقع تحيا مصر علي