عاجل
الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

فاطمة ناعوت: أحمد طنطاوى أفكاره رجعية ولا يملك أى رصيد شعبى «ده واحد بيدافع عن الختان»

تحيا مصر

استنكرت الكاتبة فاطمة ناعوت، مواقف أحمد الطنطاوي، المرشح المحتمل بانتخابات الرئاسة، بسبب موقفه الخاص بختان الإناث.

وقالت "ناعوت"، في تصريحات خاصة لموقع تحيا مصر، إن قضية ختان الإناث واحدة من مواقف غريبة لأحمد طنطاوي، والتي تمثل أزمة كبيرة.

فاطمة ناعوت تهاجم طنطاوي: موقفه من ختان الإناث يفقده أي رصيد شعبي إذا كان لديه

وأضافت الكاتبة غاطمة ناعوت: "هذا الرأي الرجعي اللإنساني في ذاته كفيل منفكرش في أحمد الطنطاوي كرئيس لمصر.

فاطمة ناعوت: أحمد طنطاوى أفكاره رجعية ولا يملك أى رصيد شعبى «ده واحد بيدافع عن الختان»

وقالت إن هذا الموقف يفقده كثير من شعبيته إذا كانت له شعبية وأظنه أنه لا يملك أي رصيد شعبي".

وأكدت فاطمة ناعوت أن ملف ختان الإناث خط أحمر وعيب، والأخلاق تجرمه والأزهر حرمه وكذلك دار الإفتاء".

واختتم بتأكديها على دعم الرئيس عبد الفتاح السيسي في الانتخابات الرئاسية المقبلة، قائلة: "هو الأجدر لتلك المرحلة، ومن بدأ شئ لابد أن يستكمله".

سيدات المعارضة تهاجم أحمد الطنطاوي: لدينا غضب كبير منه

وتشهد أوساط المعارضة المصرية، وجود مواقف ضد أحمد الطنطاوي المرشح المحتمل أحمد الطنطاوي، خاصة بين السيدات، نتيجة مواقفه الغريبة المعلنة.

وعبرت عن هذا الأمر، الباحثة منى سيف، والتي قالت إن: "لديها غضب كبير جدا من موقف أحمد الطنطاوي، المعلن السابق من جريمة ختان البنات، وغضب أكبر من الاصرار على تبطيط اللي شايفين ده موقف قاسم مش هين".

وتابعت منى سيف: "دي مش تفاصيل هامشية دي قضايا عنف بغطاء مجتمعي، ومسألة حياة وموت وبالتالي مافيش مساحة للمياعة فيها احنا نستحق اعتذار واضح منه، مش كلام تخفيف، ولا كلام من نوعية انا ما ختنتش بناتي.. اعتذار حقيقي واضح بدون مواربة، فيه اعتراف انه برر عن جهل جريمة وسفه من أثارها الجسدية والنفسية، وانه قصر في تثقيف نفسه وقتها وبذل مجهود يقرا العلم والعالم المتقدم بيقول ايه في الموضوع".

وتابعت: "أطالبه بوعد بأنه خاصة في الحاجات اللي تخص الصحة الجسدية للمرأة والمتعارضة مع التوجه المحافظ اللي هو جاي منه ومرتاح معاه وسائد في مصر، هيذاكر ويرجع للعلم قبل ما يتبنى اي رأي تاني عمياني".

وأردفت: "باقول ده ومش رابطاه اطلاقا بدعمي من عدمه في الانتخابات لأني مش مهتمة -حتى الان- بيها لكن حقيقي نفسي افضل اقدر واحب شخص أحمد طنطاوي، خاصة وانا حقيقي محترمة شجاعة ووضوح مواقفه السياسية في أمور اخرى".

واستطرا: "وكمان لأنه اكتر حد من اللي اعلنوا نيتهم الترشح شايفة ان قراره بالترشح واضح من بدري جدا وبيسعى له بخطى جادة وبالتالي قراره مفهوم بالنسبالي ولو حد مهتم بالاشتباك مع العملية الانتخابية مفهوم برضو ليه يبقى هو أولى بالدعم ده".

واختتمت: "وأنا باقول كل ده رغم ان لو فيه حد اصلا له مكانة ومحبة خاصة بالنسبالي في اللي اعلنوا ترشحهم، وتوجهاتنا وأفكارنا متقاربة، فأكيد هي جميلة اسماعيل".

تابع موقع تحيا مصر علي