عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

الرئيس السيسي: بدل ما تهاجموا قطر بسبب كأس العالم.. افهموا هما عملوا كده ليه

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

قال الرئيس عبد الفتاح السيسى إنه منذ سنة ونصف تقريبا كان فيه بطولة كأس العالم في دولة قطر، والإعلاميين في مصر هاجموا حكم الإنفاق حوالى 300 مليار دولار على إعداد الدولة نفسها، وليس على البطولة كبطولة كأس عالم، وذلك لتحويل دولة قطر من حالة إلى حالة تانية، ودى فرصة الـ10 سنين الخاصة بالتجهيز".

وتابع الرئيس السيسى: "الناس بتوعنا بيهاجموا قطر بإنهم ضيعوا الـ300 مليار دولار.. أنا قولتلهم بتقولوا كده ليه ده الرقم اللى يتصرف على دولة علشان تجهز نفسها مش لكأس العالم فقط، ولكن علشان تبقى دولة تتقدم وتستفيد من إمكانياتها لبناء قدرات لدولة في قطاعات صرف صحى وكهرباء وموانئ وغيرها" .

وأضاف الرئيس السيسى : "بدل ما تهاجموا.. افهموا ووقتها ما كانتش العلاقات جيدة .. الفهم والوعى والصدق هو الأهم .. طيب إحنا صرفنا 10 تريليونات جنيه في مصر خلال السنوات الماضية وده علشان شركاتنا كانت مصرية ولو شركات أجنبية كان ممكن الرقم ده يبقى زيادة 3 مرات بحوالي 30 تريليون جنيه".

الرئيس السيسي: اللي فاهم يعني ايه أمن قومي مش هيستكتر اللي بنعمله

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إنه تحدث مع مجلس القضاء الأعلى صباح اليوم عن سهولة هدم الدول، مقابل المبالغ الطائلة التي يتم بها البناء.

وقال: "أنا كنت بكلم السادة مجلس القضاء الأعلى الصبح وقلتهم تخيلوا ممكن أهد مصر بـ2 مليار جنيه، وهما استغربوا جدا، قلتلهم أدي باكتة و20 جنيه وشريط ترامادول لـ100 ألف إنسان ظروفه صعبة، أنزله يعمل حالة".

وأضاف "السيسي": "أهد بلد فيها 100 مليون أو 105 مليون بمليار جنيه، يعني 30 مليون دولار، فيه ناس بتصرفهم في حفلة! يبقى لما أجي أدفع 85 مليار للأسرة اللي هيا مش حاسة إنها عايشه والناس مرميه في الصفيح في الشوارع وفي المقابر، فحد يقولك البلد اللي مش لاقيه تاكل تفرشلهم الشقة كمان؟ طبعا، إذا كنا بنفهم كلنا يعني إيه أمن قومي مش هتستكتروا اللي إحنا بنعمله ده وأكتر منه.. إحنا تعبانين كده ومش معانا نعمل كده؟ أيوه، علشان مايبقاش عندك ثغرة يتم استخدامها في نظم الحرب الحديثة في هدم الدول".

الرئيس السيسي: ممكن أهد الدولة بـ 2 مليار جنيه بس

وأكمل الرئيس السيسي: "ماحدش هيهاجمك كتير من بره بشكل مباشر لأن ده تبعاته ضخمة جدا ومكلفة جدا مش بس عسكريا وماليا حتى من منظور القانون الدولي والنظام العالمي الموجود، الناس نازله تتظاهر وأنا بمليار جنيه أنزلهم 10 أسابيع ورا بعض زي ما نزلوهم".

تابع موقع تحيا مصر علي