عاجل
السبت 25 مايو 2024 الموافق 17 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

رشا شقيقة الراحل أحمد سامي العدل: أصحابي معزونيش فيه وميشرفنيش معرفتهم

رشا سامي العدل _
رشا سامي العدل _ أرشيفية

كشفت رشا سامي العدل عن عدم تعزية بعض أصدقائها لها في وفاة شقيقها الراحل أحمد سامي العدل، واعتمادهم على نعي أفراد الأسرة الآخرين لمصالحهم الشخصية.

تحيا مصر يرصد استياء رشا سامي العدل من عدم تعزية أصدقائها في وفاة شقيقها.

استياء رشا سامي العدل من عدم تعزية أصدقائها في وفاة شقيقها

وكتبت رشا سامي العدل عبر حسابها الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي فيس بوك: أصحابي المحترمين المبجلين، اللي شافوا أنه مناسب يكونوا عندي، ويعملوا فيها أصحابي وميعزونيش، في حين عزوا أفراد أخرى من الأسرة علشان مصالحهم الشخصية.

وتابعت رشا سامي العدل: في نجوم وشيوخ وأمراء دول شقيقة عزوني لشخصي كأخت للمرحوم، مش بصفتي أو بمسح جوخ لعيلتي.. ميشرفنيش معرفتكم وأقل حد تعب نفسه بمكالمة، أو رسالة أو حتى كومنت قلبه ونفسيته أنضف بكتير منكم، وتم بالفعل إلغاء صداقتكم وجار حذف البقية.

آخر لحظات بين رشا سامي العدل وشقيقها أحمد

وسبق وتحدثت عبر حسابها الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي الفيس بوك عن اللحظات الأخيرة مع شقيقها قائلة: "قاعدين على البحر في دهب في ساعة غروب بنضحك وبنعيط سوا ونشتكي لبعض قد إيه أبونا وحشنا وقد إيه الحياة من غيره صعبة فضفضنا لبعض ووعدنا بعض بحاجات كتير".

وتابعت رشا قائلة: "رجع القاهرة على وعد بلقاء قريب نتجمع فيه تاني، و جيه اللقاء بعد مكالمة تليفون ألحقي أخوكي تعبان في المستشفي جريت عليه لاقيت التعب والألم زايدين على عمره عمرين مش عارف يتنفس وكلامه بصعوبة، قعدت أكلمه وأضحكه وأحاول أهون عليه شوية وأسيبه يرتاح شوية".

تصريحات رشا سامي العدل 

وأضافت: "في عز محاولاتي نقله لمستشفي تانية فقد نبض قلبه لثواني قدامي اتخضيت، الدكاترة طمنوني وقالوا مفيش حاجة أهو زي الفل بس قلبي وجعني، ولاقيتني بقول له عايزاك تسبح وتقول الشهادة معايا وتفضل تقول كل القرآن اللي أنت حافظه، يا دوبك لفيت ظهري ولسه هخرج أشوف موضوع الإسعاف ونقله لاقيت دكاترة وممرضين في كل حتة حوالين أحمد بيحاولوا ينعشوه 38 دقيقة على الساعة محاولات، وأنا واقفة قدامه قلبي بيتقطع وروحي أنا بتطلع مني ماسكة في خيط امل من الدخان اتقطع بـ آخر نفس منه وراح أحمد ، أخويا الصغير الطيب الحنين الهادي".

تابع موقع تحيا مصر علي