عاجل
السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

خالد سليم يبكي بسبب أحداث فلسطين: كل يوم بتدمر اكتر من اللي قبله

خالد سليم
خالد سليم

خرج الفنان خالد سليم لـ يتحدث عن أزمة فلسطين وما يمر به المدنيون والأطفال من الاعتداء المستمر من قبل الاحتلال الإسرائيلي، حيث ظهر في فيديو باكيًا ومتأثرًا من هذا الأحداث، مشيرًا إلى أن قلبه يتدمر بشكل يومي.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات خالد سليم عن القضية الفلسطينية 

خالد سليم: سكت كتير اوي بس كل يوم بتدمر من اللي قلبه

وكتب خالد سليم عبر حسابه الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام: أنا سكت كتير اوي .. بس مش قادر .. كل يوم بتدمر اكتر من اللي قبله .. و مش عارف اعمل ايه؟ ولا عارف نعمل ايه ؟؟ غير اننا ندعي ربنا يوقف المجزرة الإنسانية دي .. والله حرام .. مش مصدق اللي بيحصل لأطفالنا و المدنيين من نساء و شيوخ و شباب.. معقول الخونة يستهدفوا مدارس و مستشفيات و بنايات سكنية.. و معقولة القانون الدولي و العرب و الدنيا كلها ولا تاخد موقف؟ هوا في ايه ؟

وتابع حديثه، قائلا: كنائس ؟ و مساجد ؟ هو في ايه؟ ربنا ينتقم من الجبابرة اللي ما عندهمش قلب ولا رحمة ولا نخوة.. يااااا رب ارحم شهداءنا في فلسطين و صبر قلوبنا .. و ابعد عنهم كل شر.

خالد سليم: أنا مش عارف أقول ايه أنا ببكي بس

وسبق وكتب خالد سليم عبر حسابه الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام: أنا مش عارف اقول ايه؟ أنا ببكي بس .. قلبي محروق .. قلبي مولع .. مش عارف اعمل ايه علشان اهدا … بجد مش قادر اعبر ولا عارف اتكلم .. أنا بس بتقطع و تعبان من اللي بيحصل دا.

محمد سلام وموقفه من عرض مسرحيته بالسعودية

ويذكر، أن الفنان محمد سلام كان قد تصدر حديث مواقع التواصل الاجتماعي المختلفة، وذلك بعد رفضه حضور العرض المسرحي زواج اصطناعى، حيث كان يتوقع إلغاء موسم الرياض بسبب أحداث فلسطين لكنه تفاجيء بأنه مقام في موعده، وقال في فيديو نشره عبر حسابه الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام: نا مش هقدر أسافر طبعًا وليه بقول الكلام ده في آخر لحظة المفروض إني أسافر بكره إنشالله لأني كنت على أمل أن الموسم يتلغي أو يتأجل مثل مهرجانات الجونة والقاهرة أو الموضوع يهدى في فلسطين، ونقدر نعرض لكن مفيش حاجة بتحصل لحد دلوقتي في ناس عمالة تموت ومفيش حاجة بتحصل، فأنا ازاي أروح اعرض وناس بتموت في فلسطين، حاسس لو أنا عملت كده هبقى كأني زي اللي بقتلهم بالظبط، هبقى خذلتهم وهبقى بغني وارقص، فأنا بعتذر عن المشاركة في موسم الرياض واللي بيحصل في فلسطين قضية كل مسلم، وواجب على كل مسلم.

تابع موقع تحيا مصر علي