عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

عفاف مصطفى تعليقًا على الوضع في فلسطين: منتهى الظلم والهمجية

عفاف مصطفى _ أرشيفية
عفاف مصطفى _ أرشيفية

أعربت الفنانة المصرية عفاف مصطفى عن غضبها الشديد، بسبب ما يتعرض له الشعب الفلسطيني على يد جيش الاحتلال واستشهاد الالآف وتفجير المستشفيات وتدمير المنازل.

تحيا مصر يرصد غضب عفاف مصطفى بسبب الأوضاع في فلسطين. 

غضب عفاف مصطفى بسبب الأوضاع في فلسطين

وقالت عفاف مصطفى في تصريح خاص لموقع تحيا مصر: مش معنى أن الناس عايزة تسترد أرضها أن أنت تخش تدك المدنيين والشعب وعايز تقضي على القضية الفلسطينية وتمحيها من على الخريطة خالص.. منتهى الظلم والبلطجة والهمجية واللاإنسانية اللي في الدنيا أبرياء تموت وبيوت تتهد ومستشفيات تتفجر.. أسوء حاجة بتحصل دلوقتي.

أزمة عفاف مصطفى بسبب الزعيم عادل إمام 

من جانبه، قالت الفنانة عفاف مصطفى إن تصريحات الفنانة مادلين طبر عن الزعيم عادل إمام شجعتها على كتابة ذلك المنشور. 

وتابعت عفاف مصطفى خلال مداخلة هاتفية عبر برنامج تفاصيل، الذي تقدمه الإعلامية نهال طايل عبر فضائية صدى البلد 2: "لما لقيت مادلين طبر هي اللي فتحت الموضوع أنا اتجرأت وعملت كده، وهي عندها حق في الخطوة دي ومن حقنا نشوف الزعيم عادل إمام أنا مش بقحم نفسي عليه".

وتابعت عفاف مصطفى: "في ناس كتير بتقابله وأنا عندي معلومات بتوصلني لحد البيت ومتأكدة منها مليون في المية.. اشمعنا أنا أو اللي من جيلي".

وعن سؤال البعض بخصوص أنها فعلت ذلك من أجل التريند قالت عفاف مصطفى: "أنا لو عاوزة أعمل تريند كنت ظهرت في برامج، لكن أنا عملت ده علشان أنكش رامي إمام مكنتش أتخيل إن البوست يوصل للمرحلة دي، في ناس بتتهمني إني بثير الجدل ورفضت أظهر في كتير من البرامج".

واختتمت عفاف مصطفى حديثها قائلة: "أنا بوجه رسالة لرامي إمام وبقول له عاوزة أشوف الأستاذ عادل إمام وأسلم عليه لأن ده هو الأب الروحي للوسط الفني".

اعتذار عفاف مصطفى للفنان عبد الرحمن أبو زهرة 

هذا واعتذرت عفاف مصطفى للفنان عبد الرحمن أبو زهرة قائلة: من قلبي بقول لحضرتك ما تزعلش، هو في أب بيزعل من ولاده؟ صحيح حضرتك أب حمش بزيادة وده يحسب لحضرتك مش ضدك.. حضرتك قيمة وقامة وتاريخ ورمز فني كبير ربنا يبارك في عمرك ويعطيك وافر الصحة، ما كنتش أدرك الموضوع يوصل كده".

اقرأ أيضًا..

وفاة الفنان محمد بطاوي نجم مسرح مصر إثر أزمة قلبية مفاجئة 

 بالأرقام.. ثروة نجوم مسلسل Friends .. جينفر أنيستون الأغني وأضافت: "أنا كتبت البوست في لحظة استرداد ذكريات من شغلي، وخرجت من المنزل دون أن أتابع النت وعلى ما رجعت وحق الله لقيت الدنيا بقت كده، وحذفته مع أول مكالمة من السيد النقيب الدكتور أشرف زكي، ما تزعلش بقولها لحضرتك مرات ومرات.. حقك عليا يا كبير يا قيمة وقامة.. أديك شفت بعينك قد إيه حب الكرة الارضية ليك".

تابع موقع تحيا مصر علي