عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

عمرو محمود ياسين: كنت خايف من دخول ابني مجال التمثيل

عمرو محمود ياسين
عمرو محمود ياسين ونجله _ أرشيفية

كشف السيناريست عمرو محمود ياسين عن مخاوفه التي لاحقته قبل دخول نجله محمود ياسين جونيور مجال التمثيل، وذلك بسبب صعوبة المهنة.


تحيا مصر

عمرو محمود ياسين يكشف سبب مخاوفه من دخول نجله التمثيل

وقال عمرو محمود ياسين في تصريح خاص لموقع تحيا مصر: كان عندي تخوف من دخول ابني مجال الفن لأن مهنة التمثيل صعبة مش زي ما الناس بتتصور، مهما حكينا مش هنقدر نوصل الصعوبة جاية منين لازم تمارسها عشان تدرك صعوبتها.

عمرو محمود ياسين يتحدث عن مسلسله الأخير 55 مشكلة حب

من جانبه، قال عمرو محمود ياسين في مداخلة هاتفية مع برنامج كلاكيت على إذاعة نجوم إف إم عن مسلسله الأخير 55 مشكلة حب: الدراما دايمًا بتفرض نفسها كشخصيات وأحداث هي اللي بتدي الطعم المختلف، ففي الحكاية الأولى كنا بناقش فيها قضية صلة الرحم والتعرض لمرضى الزهايمر ده بيفرض عليك نوع معين وطبيعة شخصيات معينة بتلجأ لها في النوع ده من الحكايات.

تصريحات عمرو محمود ياسين 


وتابع عمرو محمود ياسين: أنا متعود على التنوع، فمسلسل نصيبي وقسمتك أربعة مواسم، قدم أكثر من خمسين قصة، وفكرة كل خمس حلقات بروح لفكرة جديدة ده شىء معتاد عليه، حكاية ما تيجي نشوف بتكلم عن الشك وإن للحقيقة زوايا أخرى، ودي حاجة بتقيدنا في الأيام اللي بنعيشها دي، فللحقيقة زوايا عديدة، فـ ما تيجي نشوف فرضت نفسها بتناول فكرة علاقة الأزواج بيتجمعوا في مكان ما، ونتيجة هذا التجمع من إيجابيات وسلبيات.

وأضاف: حكاية عيشها بفرحة فكرة قدمت فيها قطاعا كبيرا من مجتمعنا، وهم المصابون بالإعاقة، وهو قطاع غير مسلط عليه الضوء بشكل كاف. وحبيت أقول إن هما قادرين وزيهم زينا ويمكن تكون الإعاقة مش فيهم هما بل في المجتمع نفسه.

اقرأ أيضًا.. 

شهيرة عن محمود ياسين في ذكرى رحيله: كان بيحب الورد وبيتكلم معاه

 

خاص| ملك قورة تكشف موعد انطلاق تصوير فيلم جوازة توكسيك بطولة ليلى علوي

 

وكانت حكاية عيشها بفرحة عن كتاب 55 مشكلة حب بطولة هبة مجدى، هانى عادل، رانيا منصور، نور إيهاب، محمود ياسين جونيور، نينا المغربى، إبراهيم السمان، مروان يونس، حنان سليمان، جيهان خيرى، اسراء أحمد عطية، وضيوف الشرف حسن أبو الروس، ياسر فرج، سالى حماد، محمد مرزبان، وعدد آخر من الفنانين، والعمل من تأليف عمرو محمود ياسين وإخراج البير مكرم.

تابع موقع تحيا مصر علي