عاجل
الأحد 05 مايو 2024 الموافق 26 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

تضمانًا مع غزة.. ويجز يحذف فيسبوك وماسنجر ويعلق: أشعر بالخزي

ويجز
ويجز

أعلن مطرب الراب ويجز حذفه موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك وماسنجر بسبب حذفهم لجميع المنشورات والفيديوهات التي تكشف المجازر التي يقوم بها الكيان الصهيوني الإسرائيلي من قتل الأطفال والشيوخ والنساء وتعرض غزة لإبادة جماعية.

تحيا مصر 

ويجز يغلق فيسبوك وماسنجر

وكتب ويجز عبر حسابه الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام من خلال خاصية “ستوري”: لقد قمت بحذف فيسبوك وماسينجر، وأشعر بالخزي لأنني أستخدم إنستجرام وأحقق أرباحا لشركة ميتا التي تغطي على الإبادة الجماعية.

منشور ويجز

ويجز وتضامنه مع غزة

ويذكر، أن ويجز من أكثر نجوم الفن الداعمين للقضية الفلسطينة ويحرص بشكل مستمر على كشف أفعال الكيان الصهيوني من قتل وإبادة جماعية لأهالي غزة، وذلك من خلال حفلاته الغنائية المختلفة التي يرفع فيها علم فلسطين ويحرص في نهاياتها على الحديث على ما تمر به غزة في الفترة الحالية من عمليات قصف وقتل مستمرة، فضلا عن مشاركته في المظاهرات الاحتجاجية في أمريكا.

ويجز: دوري إني أقول اننا مش مغيبين 

وتحدث ويجز عن القضية الفلسطينية خلال لقائه التليفزيويني، فقال: من وجهة نظري مفيش حد ييجي يكلمنا إن أمريكا ديمقراطية وعندها حرية لأ بالعكس، أنت بس بتحطني على خط أنا لازم أمشي عليه علشان تبقى دي الحرية وأول ما أطلع عنه أهو ده مش حرية ولا حاجة، نفس الحاجة أنت بتخاف من الناس المختلفة عنك وبتخاف من أشكال الحياة اللي ممكن ماتبقاش واخدة نفس الشكل بتاعك.

وتابع حديثه، قائلا:  أنا دوري كبني آدم إيه؟ أنا دوري إني أوصل صوتي واتكلم وأقول على فكرة إحنا مش مغيبين علشان حاجة زي دي تعدي علينا يعني، طبعًا في ناس بتتفرج على الإعلام الأمريكي ومصدقاه فتغيب يعني أكيد، ماتقوليش غارات على غزة وتجيبلي بيت واقف واخد طلقتين، يعني مش ده البيت اللي اتقصف ودي مش الصورة الحقيقية.

نجوم الفن يشيدون بـ ويجز

وخرج عدد كبير من نجوم الفن للإشادة بـ ويجز، حيث قال عنه الكاتب عبد الرحيم كمال: الفنان ويجز حقيقي شاب جميل ومميز وعنده وضوح رؤية وبيعرف يتكلم كمان بشكل واعي ومحترم  ويستاهل أنه يكون جمهوره من الشباب بالعدد الكبير جدا ده لأنه نجم حقيقي.

تابع موقع تحيا مصر علي