عاجل
الإثنين 06 مايو 2024 الموافق 27 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

عمرو سلامة يكشف موعد طرح فيلم شماريخ بعد إهدائه لروح مصطفى درويش

فيلم شماريخ _ أرشيفية
فيلم شماريخ _ أرشيفية

أعلن المخرج عمرو سلامة، موعد طرح فيلم شماريخ بطولة الفنان آسر ياسين وأمينة خليل في دور العرض السينمائية حيث يتم طرحه يوم 14 ديسمبر.

تحيا مصر 

موعد طرح فيلم شماريخ 

وكتب عمرو سلامة عبر حسابه الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات القصيرة إنستجرام: قد إيه وقت صعب تعلن عن نزول فيلمك وتحاول تروجله في ظروف زي ديه، حيث تم تحديد هذه المواعيد سلفا من قبل اشتعال الأحداث، فيلم شماريخ سيتاح في السينمات المصرية من 14 ديسمبر، وعرضه العالمي الأول 1 ديسمبر في مهرجان البحر الأحمر السينمائي الدولي.

وتابع المخرج عمرو سلامة: أول معالجة للفيلم كانت سنة 2005، وأول نسخة من الفيلم كتبتها سنة 2008، واشتغلنا على تحضيره وتطوير السيناريو وتصويره من سنة ونص يعني عمر، وأخيرا هيخرج للنور.

واختتم عمرو سلامة حديثه قائلًا: ولا ننسى ذكرى حبيبنا الفنان الراحل مصطفى درويش أحد أبطال الفيلم اللي صعقنا خبر وفاته بين أيام تصوير الفيلم، وكلنا بنهديله الفيلم.

أبطال فيلم شماريخ

يشارك في فيلم شماريخ، آسر ياسين وأمينة خليل، خالد الصاوي، آدم الشرقاوي، مصطفى درويش، ومحمد ثروت، ومن تأليف وإخراج عمرو سلامة، وإنتاج شركة سي سينما برودكشن هاني نجيب وأحمد فهمي.

وتدور أحداث الفيلم حول رجل أعمال يقع في حب فتاة، وتصل حياته إلى مرحلة من الضغوطات المتفجرة، وكان يجسد مصطفى درويش به دور شقيق آسر ياسين.

تصريحات عمرو سلامة 

من جانبه، قال المخرج عمرو سلامة: وأنا عندي 19 سنة كنت ماشي بشنطة زي البوسطجي وأوزع أفلامي على كل الناس سواق تاكسي أو جرسون، وأقولهم دي أفلامي يمكن حد فيهم يعرف حد يوصلني بيه.

وتابع، قابلت هاني عادل وعملت معاه أغنية اسمها أنتيكا، وروحنا بيها للمخرج طارق العريان أنها تتصور فيديو كليب، فـ طارق العريان قال أنت عايز القرف ده ينزل، ودي أحلى حاجة في طارق أنه مش بيجامل، والناس اللي شتمت شغلي هي الناس اللي عملت نبضات في شغلي.

وأضاف، جالي فيلم زي النهاردة وأنا في آخر يوم في امتحانات كلية تجارة، ومكنتش عارف أسامي الحاجات في اللوكشين، كلمت وقتها أمير رمسيس يقولي ايه أسامي الحاجات، وعملت الفيلم وأنا عندي 23 سنة.

تابع موقع تحيا مصر علي