عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

معندوش نخوة.. ولاء تطلب الخلع: مش بيعلق على لبسي الضيق والقصير

سيدة - ارشيفية
سيدة - ارشيفية

معندهوش نخوة الرجالة.. بهذه الكلمات بدأت ولاء حديثها عن زوجها بعدما لجأت إلى محكمة الأسرة في مصر الجديدة، طالبة الخلع منه بسبب عدم غيرته عليها وعدم سؤالها عن طريقة ملابسها، حيث طلبت ولاء الخلع منه بعد فترة زواج استمرت عامين.

تحيا مصر

ولاء تطلب الخلع من زوجها

وسردت ولاء قصتها مع زوجها بعد عامين من الزواج قائلة «أنها بالغة من العمر 30 عاما، وتزوجت زواج صالونات قبل عامين، حيث استمرت فترة الخطوبة 6 أشهر، ثم تزوجت بعد ذلك، إلا ان زوجها لم يتحدث معها على طريقة ملابسها طوال فترة الزواج، حتى أنها كانت ترتدي ملابس ضيقة وقصيرة حتى تستفزه في مشاعره إلا أنه لم يكن يعلق لها على ملابسها، وحين سألته في إحدى المرات قال لها - ده لبسك وشكلك اللي تحبيه اعمليه - وطلبت منه الانفصال في النهاية إلا أنه رفض فقامت برفع قضية خلع بمحكمة الأسرة».

ولاء: مش بيحسسني برجولته

وقالت ولاء في قصتها «أنا عندي 30 سنة، وأنا طريقة لبسي عادية بس ممكن البس قصير أو ضيق عادي، وده من وأنا في الجامعة مغيرتش طريقة لبسي، وأنا عندي 22 سنة اتقدم لي عريس عشان يتجوزني، وأهلي رفضوه وفي الوقت لحد ما بقى عمري 25 سنة كان بيتقدم لي ناس كتير وكنت أرفض أو أهلي يرفضوا لحد ما أتخطبت وأنا عندي 25 سنة وساعتها حصل مشاكل والخطوبة مكملتش 8 شهور، وبعدها فسخت الخطوبة، وبعدها وأنا عندي 28 سنة اتقدم جوزي لأهلي وتم الموافقة عليه».

ولاء: مش بيغير عليا

وأضافت ولاء في قصتها عن زواجها «جوزي اتقدم لي جواز صالونات بعد ما شافني في عيد ميلاد بنت خالتي، وأهلي وافقوا وأنا وافقت وهو شكلا كويس جدا وفي وظيفة كويسة، واتجوزنا في خلال 4 شهور، عشان أنا كنت جاهزة، وهو كان جاهز واشترينا العفش واتجوزنا بسرعة، وفي الـ 4 شهور مكنش بيعلق على تأخيري أو لبسي ولا على اي حاجة تحسسني انه بيغير عليا أو كدة».

وأختتمت ولاء قائلة «قعدت كتير اتكلم معاه انه يهتم بيا ويحسسني بأنه بيغير عليا لكن مكنش بيعمل كدة، لدرجة أني كنت بلبس الضيق والقصير بالعند فيه لكن مكنش بيعمل حاجة، ولما طلبت الانفصال ورفض قررت أني ارفع قضية خلع عليه في محكمة الأسرة».

تابع موقع تحيا مصر علي