عاجل
السبت 13 أبريل 2024 الموافق 04 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

رزان جمال تتألق بأول بطولة سينمائية لها أمام محمد رمضان في فيلم أسد أسود

رزان جمال
رزان جمال

تقدم الفنانة اللبنانية البريطانية رزان جمال، دور البطولة النسائية أمام النجم المصري محمد رمضان في فيلمه الجديد الذي يحمل اسم أسد أسود.

رزان جمال 

ويعد فيلم أسد أسود الذي يرصد تحيا مصر تفاصيله من إخراج محمد دياب، وتأليف محمد وخالد وشيرين دياب، والعمل من بطولة محمد رمضان، ماجد الكدواني، خالد الصاوي، شريف سلامة، أحمد عبد الحميد و رزان جمال.

وتألقت الفنانة رزان جمال من قبل في أعمال درامية، أبرزها مسلسل ما وراء الطبيعة للفنان أحمد أمين والذي حقق نجاح واسع ولاقى إشادات عارمة من قبل النقاد والجمهور بمختلف فئاته. 

الفنانة رزان جمال 

من جانبه، قال محمد رمضان في لقاءه مع معتز الدمرداش: قسم الملابس جزء مهم جدًا في صناعة السينما أو الدراما أو المسرح لا يستهان به، بتعامل مع حفلاتي مثل المسرح فهي عرض ترفيه، الاضاءة بيتم استخدامها بوعي، حسب كل أغنية، فأغنية مافيا لها انترو، والعربية بتطلع بشكل معين، والكشافات اللي بتنور فقط ثم النور الازرق بيفتح براحة، صوت الأوكرة موجود في كل السماعات، صوت خطوات رجلي، فحفلاتي عرض ترفيه.

وتابع، أنا مش بضع المايك تحت ذراعي وأقول السقفة معانا، أنا مبعملش ده، وهو ده اللي بيميز حفلاتي وبيخليني أغلى مغني في الوطن العربي، فالمغني المصري اللي أجره تحت أجري بياخد 50 في المئة من أجري.

وأضاف، فيه دليل أو شئ بقدمه يستحق ده، مش فكرة أن ده أجري مش عافية وخلاص، حفلتي بتطلب مجهود أخر، والجمهور بيخرج مستمتع وبيخرج عينيه مرتاحة وشاف شئ جميل وجديد مع الأغاني اللي حافظها، الفضل في ده يرجع لربنا وللممثل وخبرتي في المسرح والسينما.

واستطرد، الرحلة أنا مبسوط بيها جدًا بدأت من ضواحي الجيزة والمنطقة اللي أنا اتولدت فيها شكلت جزء كبير في شخصيتي وخيالي، وبيتي أبويا وأمي وإخواتي شكلوا شخصيتي ورؤيتي للمستقبل.

واستكمل، أخويا وأختي خريجين آداب فلسفة، فعايش مع اتنين فلاسفة، والفلسفة هي البحث عن الحقيقة، فالكتب متناثرة حولي، وكنت بحب القراءة جدًا، كنت بتخليني أغوص وأعيش فيها، أخويا كان بيجب كتاب الأيام لطه حسين، وإيمان أختي كانت عاشقة للقراءة.

واختتم الفنان محمد رمضان حديثه قائلًا: وأبويا رجل مثقف كان يقرأ الجرائد بشكل يومي، فكل ده شكل جزء كبير في شخصيتي، وحي القصبجي اللي اتولدت فيه كان 8 بيوت في المربع السكني وحوالينا زراعة، كانت منطقة ريفية بنسبة 70% وشعبية 30%.

تابع موقع تحيا مصر علي