عاجل
الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

الرئيس السيسي: لم أغامر بالمصريين.. ولا أتحمل تكلفة ما حدث في 2011 و 2013 بمفردي

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إنه كان هناك يوميات عن حياة الشهيد عبد المنعم رياض.. لما أوكلت له المهمة راح مكتبه.. لقيه مجهز كويس جدا.. قالهم أنا عايز تربيزة بس وشيلوا السجادة دي وحطوا حاجه بسيطة". مضيفا: "أنا توقفت جدا قدام الإجراء ده.. أتاري الاستقامة والزهد في الدنيا هو طريق الخير الكبير أوي للناس".

جاء ذلك خلال كلمته بالندوة التثقيفية الـ 39 للقوات المسلحة المصرية، احتفالًا بيوم الشهيد. وينقلها تحيا مصر.

الرئيس السيسي ياحدث عن الإرهاب والأعداء

وتحدث الرئيس السيسي عن حرب 1967 وحرب 1973 والحرب الأخيرة على الإرهاب التي استمرت إلى 10 سنوات، مشيرًا إلى أن الإرهاب استباح دمنا واستباح مستقبلنا، لكن بفض الشهداء والمصابين حققنا اللي وصلنا ليه دلوقتي".

الرئيس السيسي

وأضاف الرئيس السيسي: "بكرر الكلام ده علشان مننساش إن فيه ثمن دفع كي تستمر هذا البلد وتكون آمنة، وما حدث في رقبتنا كلنا، من أول أنا واحنا نازلين.. والحفاظ على تطور البلد وتقدمها ضريبة يجب أن ندفعها كلنا".زوأضاف هذه مقدمات للأرزمة الكبيرة التي عشناها بقالنا 4 سنين.. كورونا سنتين والحرب الروسية داخلة على السنة التالية.. والشهر الخامس خلص بتاع العدوان على غزة".

وتابع الرئيس السيسي: "بقول كده لأن الظروف اللي فاتت والضغط اللي تحمله المصريين خلال الـ 4 سنين زاد في آخر سنة، والمصاعب زادت أكثر.. وأنا مش بقول الكلام ده علشان أطيب الخواطر.. احنا 106 مليون وعندنا ضيوف 9 مليون..".

الرئيس السيسي: لم أغامر بمصر

وأكد الرئيس السيسي: أن ما حدث في 2011 و 2013 له تكلفة.. ولا يمكن لأحد أن يتحمله, وأنا لما أغامر بكم ولم آخذ قرار أضيع به مصر.. احنا مش فسدة ولا خدنا أموالكم ضيعناها بفساد أو دلع".

الرئيس السيسي

وتحدث الرئيس السيسي عن تحرير سعر الصرف، قائلا: "لما قولت هقف قدام التعويم لو هيمس الأمن القومي المصري.. لأن كان تقديرنا إننا منقدرش نقمل ده إلا لو فيه رقم معتبر من الأموال"، مضيفًا: "بنعيش ظروف صعبة بقالنا 4 سنين.. ومش بقول كده علشان أطيب الخواطر".

الرئيس السيسي يتحدث عن غزة

وتحدث عن الصراع في المنطقة وما يحدث في غزة، قائلا: " الأيام اللي فاتت ناس قالت مش عندكم أقوى جيش.. ما يلا بقا؟.. احنا معملناش ده.. احنا بنتحمل ونساعد على قد ما نقدر مع الحفاظ على بلدنا".

وأكد أن مصر حريصة على فتح معبر رفح 24 ساعة وعدم إغلاقه نهائيًا، مشيرًا إلى أن الإنزال الجوي يحدث لأن شمال القطاع بعيد إضافة إلى أن هناك بعض التحديات".

الرئيس السيسي

وأعرب الرئيس السيسي عن استنكاره لمخطط تهجير الأقاء الفلسطينيين إلى سيناء، قائلا: “حد كان ممكن يقولي كنت خدت 2 مليون أهل غزة عندك في مصر والأمور هتتحل؟.. طب واللي شوفتوا دمهم دول .. هل كان ممكن نخونهم؟”.

تابع موقع تحيا مصر علي