عاجل
الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

هند صبري:عندي هوس بالتفاصيل.. وأحيانا بضغط على نفسي لو حد طلب مني صورة

هند صبري
هند صبري

حلت الفنانة هند صبري ضيفة على برنامج "ألبوم صور" مع إيناس سلامة الشواف على راديو إنرجي ٩٢.١، وقالت إن في حياتها تعرضت للصدمات من عده أشخاص ولكنها تعلمت الكثير.

هند صبري: عندي هوس بالتفاصيل

وعن الصور مع المعجبين قالت في تصريحاتها التي يرصدها موقع تحيا مصر: "بدأت  أحط نفسي مكان الجمهور واحيانا بضطر اضغط على نفسي علشان صورة مثلا حد طلبها و لا ارغب في ترك انطباع دائم عني عند اي حد ويكون سيء".

هند صبري

وقالت هند صبري ان خلال مشوارها الفني تعلمت الكثير، قائلة:"عندي هوس بالتفاصيل لانها هي اللي بتفرق في اي عمل عن الآخر واتعملت اني متمسكش باللي انا عايزاه واخذ كل الآراء والزوايا من أجل العمل".

هند صبري: بحن للأبيض والأسود لإن فيها ذكريات

وعن نظرتها للحياة قالت:"مفيش زاوية واحدة للحياة، الحياة مليانة بالتفاصيل ولازم  تشوف الصورة من اكثر من زاوية الحياة، ولازم يكون عندك مرونة لكل ال الآراء والزاويا ومن غير مرونة الدنيا بتكون صعبة".

وأكملت:"المبادىء في الحياة لا تقبل التجزأ يعني مينفعش يكون في اكتر من زاوية للكذب والخيانة".

وبسؤالها عن صور الأبيض والأسود، قالت: "بحن للأبيض والأسود لإن فيها ذكريات وتفاصيل كتيرة"، وكشفت عن اختيارها دائما للصور الجماعية في أي عمل قائلة: "كلنا بنحب الصورة الجماعية خاصة في اي عمل علشان  النجاح مش فردي".

هند صبري تتحدث عن غزة

وعن الفرق بين التصوير قديما وفي الوقت الحالي، قالت : "التصوير زمان كان لتخليد ذكري حلوة بس في الوقت الحالي التصوير بيكون فيه جزء ملهوش لازمة وبرا الكادر".

وختمت حديثها عن صور غزة، قائلة: "الصور اللي كنا بنشوفها من غزة هي صور لأول إبادة عرقية بتحصل على الهواء قدام العالم وللاسف العشرات الاف دفعوا الثمن بس ارواحهم خالدة ".

استقالة هند صبري من منصب سفيرة النوايا الحسنة لنظام الغذاء العالمي

وسبق وأن تحدثت الفنانة هند صبري عن استقالتها من منصب سفيرة النوايا الحسنة لنظام الغذاء العالمي، وذلك من خلال لقاء لها ببرنامج et بالعربي.

وقالت هند صبري في تصريحاتها التي يرصدها موقع تحيا مصر: أنا مواطنة عربية حسيت بالاحباط وحسيت أن في معايير مختلفة للإنسانية وحسيت أن في شرخ في العالم ولسه في عندي الاحساس دا، وكلنا كعرب حسينا بنفس الأشياء وأنا مش هتكلم في الموضوع ولا هتاجر فيه وبحترم جدا المنظمة اللي كنت سفيرتها واحترامي للناس اللي في الميدان اللي بيحاولوا كل يوم متغيرش ومختلفش، والنهاردة أنا عندي حرية أكبر أني أشارك في أشياء مكنتش قادرة اشارك فيها ومفيش ضغينة ابدا، ودا قرار شخصي واتحمل مسئوليته.

تابع موقع تحيا مصر علي