عاجل
السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

برنامج ع المسرح| دينا: أنا رقاصة بس عندي حدود مش أي حاجة بعملها

دينا
دينا

أثارت الفنانة والراقصة دينا الجدل خلال الساعات القليلة الماضية بعد تصريحاتها في برنامج ع المسرح للإعلامية منى عبد الوهاب وحديثها عن علاقتها بوالدها والصعوبات التي قابلتها في حياتها ومشوارها الفني كراقصة، وسوف نسرد أبرز هذه التصريحات خلال السطور القادمة.

دينا في برنامج ع المسرح: بدأت رقص وأنا في ثانوية عامة

كشفت دينا خلال استضافتها في برنامج ع المسرح مع الإعلامية منى عبد الوهاب الذي رصده موقع تحيا مصر، لأول مرة عن نظرة والدها لها بعد قرارها بأن تصبح راقصة بالإضافة لسبب اتخاذها قرار استكمال دراستها بالرغم من عملها في سن صغير، قائلة: "أنا رقصت وأنا في ثانوية عامة كانت بداية شغلي، احنا عيلة كلنا دارسين وأبويا مهندس، فـ بابا مكنش متصور إني هكمل دراستي، لكن أنا صممت عشان أحط الرقص الشرقي في مكانة محترمه يحترمها كل الناس، عشان كده كانت من أولوياتي إني أدرس وأكمل الجامعة وأعمل دراسات عليا".

دينا 

دينا: عملت دراسات عليا عشان أثبت للمجتمع إن الرقاصة مش وحشة

وتابعت دينا خلال استضافتها مع الإعلامية منى عبد الوهاب في برنامج ع المسرح، حديثها عن تفاصيل بداية مشوارها في مهنة الرقص ورد فعل والدها حيث قالت: "عملت دراسات عليا عشان أثبت للمجتمع إن الرقاصة مش وحشة، ولحد انهارده مازلت براعي تصرفاتي كويس جدًا أكتر من الناس الطبيعية.. لأني مش عايزة حد ياخد فكرة إني رقاصة فبعمل أي حاجة لا أنا عندي حدود في كل حاجة".

برنامج ع المسرح| دينا: شوفت خيانتي بعيني في مرة وكسرت المكان عليهم

وتطرقت دينا في حديثها إلى تفاصيل في حياتها الشخصية ومنها كشفها عن خياناتها وكيف كان رد فعلها، قائلة: "اتخانت كتير وكنت بعمل نفسي مش عارفة، لكن مبحبش أتطلق بسبب الخيانة ومبحبش أواجه راجل إنه خاين عشان أنا أقوى منه وعشان مكسرش نفسي، بخليه بعد شوية هو اللي عايز يمشي مش أنا، وشوفت خيانتي بعيني مرة وأنا في تانية جامعة وكسرت المكان عليهم".

برنامج ع المسرح 

آخر أعمال دينا في السينما

وجدير بالذكر أن آخر أعمال دينا السينمائية هو فيلم الملكة والذي تدور قصته في إطار من الكوميديا حول سيدة أعمال والتي تجسد شخصيتها هالة صدقي وتقع في الكثير من المواقف الطريفة خلال الأحداث وتحاول تخطيها.

وشارك في بطولة فيلم الملكة إلى جانب النجمة هالة صدقي كلًا من دينا، شيرين رضا، محمد رضوان، باسم سمرة، كريم عفيفي وغيرهم، ومن إخراج سامح عبد العزيز وتأليف هشام هلال.

تابع موقع تحيا مصر علي