عاجل
الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

مي القاضي: أنا متسرعة زي ولاء في صيد العقارب ومفيش بطل مبيتسجنش في الدراما المصرية

الفنانة مي القاضي
الفنانة مي القاضي

كشفت الفنانة مي القاضي عن كواليس مشاركتها في مسلسلين ضمن السباق الرمضاني لعام 2024، وكيف استعدت لهذه الأدوار كما ردت على انتقادات الناس الموجهة لمسلسل رحيل بطولة ياسمين صبري بسبب تشابهه مع أجواء مسلسلات الفنان محمد رمضان وخاصةً جعفر العمدة.

مي القاضي: أنا متسرعة زي ولاء في صيد العقارب

وكان لكاميرا موقع تحيا مصر لقاء مع الفنانة مي القاضي لتكشف لنا عن تفاصيل استعدادها لشخصية ولاء في مسلسل صيد العقارب للفنانة غادة عبد الرازق وقالت: "ولاء بنت متسرعة جدًا وعلى طول اتطلقت ودخلت قي علاقة جديدة وقفشت جوزها بيخوفنها فـ قتلته وهي أي حاجة عايزاها بتحصل وباباها مدلعها ومستحيل حد يقربلها فقدمت الشخصية من الحتة دي".

الفنانة مي القاضي 

وتابعت الفنانة مي القاضي خلال حوارها لتتحدث عن وجه الشبه الذي تراه بينها وبين شخصية ولاء التي تقدمها في مسلسل صيد العقارب وقالت: "أنا متسرعة شوية زي ولاء بس مش للدرجة دي، والتسرع عملي مشاكل كتير في حياتي وهو من عيوبي اللي اشتغلت عليها عشان اتخلص منها".

مي القاضي ترد على الانتقادات الموجهة لياسمين صبري وتقليدها لمحمد رمضان  

وردت الفنانة مي القاضي على الانتقادات الموجهة لمسلسل رحيل وللفنانة ياسمين صبري بطلة العمل بأنه يشبه مسلسلات محمد رمضان في دخوله السجن وعودته للانتقام من أعدائه ومن ظلموه وقالت: "معظم الدراما المصرية فيها الجزء دا مفيش حد مبيتسجنش وبيطلع ينتقم، وفي كذا مسلسل السنادي القصة بتاعته بتعتمد على الحتة دي".

وتابعت مي القاضي حديثها لتتحدث عن كيفية تحضيرها واستعدادها للشخصية التي تقوم بها وقالت: "كل شئ حواليكي بيساعدك على لبس الشخصية وكل حاجة، مثلًا لما بلبس لبس كوثر ببدأ أحس إني كوثر ولما بنقل لولاء.. المود العام بيدخلني للشخصية".

الفنانة مي القاضي 

 شخصيات ترفض مي القاضي العمل معهم

وأعلنت مي القاضي لأول مرة عن الشخصيات الذين لا تستطع التعامل معهم وترفض المشاركة معهم في أي عمل قائلة: "مقدرش اشتغل مع حد عنيف في الشغل أو مبيديش مساحة أو فرصة للممثل يطلع اللي جواه، لأن في مخرجين بيفرضوا عليكي تعملي مشهد بطريقة معينة لكن الممثل بيبقى عايز يطلع الحته بتاعته وحصلت معايا قبل كده ومبحبش الناس المتوترة أو اللي توتر الدنيا لأننا بنعمل حاجه ممتعة خفيفة مش مستاهلة قلق".

تابع موقع تحيا مصر علي