عاجل
الإثنين 17 يونيو 2024 الموافق 11 ذو الحجة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

السيسي: الدولة تجهز نفسها لتفادي أي أزمة ومحتاجين كل أيد مصرية

الرئيس عبد الفتاح
الرئيس عبد الفتاح السيسي

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن الدولة تجهز نفسها لتفادي أي أزمة، متسائلاً: «هو أنا لازم استني الأزمة؟.. هو شغل البنية الأساسية كان ضروريًا ولا كان زيادة، فهذا كان ضرورياً ودفعنا أرقاماً ضخمة، لو اتعملت على مدار 25 سنة كانت التكلفة أقل».

 

وقال الرئيس السيسي، خلال افتتاحه عدداً من المشروعات القومية عبر تقنية الفيديو كونفرانس، من داخل مركز المنارة للمؤتمرات الدولية: «المرة الجاية عاوزين نشوف سيناء ومستعدين نساعد كل مستثمر لخوض التجربة ومع نفسه.. احنا محتاجين ده.. محتاجين كل أيد مصرية كل خبرات وكل طاقة عمل وكل جهد مخلص يشتغل اللى نتجاوز فيه".

 

دعا الرئيس عبدالفتاح السيسي، المستثمرين للمشاركة في جميع المشروعات الزراعية التي تنفذها الدولة، مؤكدًا أهمية الحفاظ والاستفادة من أى كمية مياه وعدم إهدار أي نقطة مياه.

 

وأضاف: «عاوز بأقل كمية مياه أطلع أكبر إنتاج لمحاصيل وبالتالي لازم الاستفادة من حجم المياه الموجودة، مشيرًا إلى إنشاء محطات المعالجة الزراعية مثل المحسمة وبحر البقر والدلتا الجديدة للحد من هدر المياه".

 

 

تكلفة المشروعات الزراعية

وعلق الرئيس عبد الفتاح السيسي، على كلمة المهندس محمد جمال غريب رئيس مجلس إدارة شركة متخصصة في الزراعة، خلال افتتاح مشروعات تنموية في جنوب الوادي قائلاً: «قصدت أتكلم معاك أنت بالذات.. بسبب حاجتين المزرعة كانت بتقابل مشاكل وكل الجهود اللي اتعملت سابقاً مش نجحت ولكن قدرت تحل المسألة بشكل حاسم، وبتكلم عن نقطتين، التكلفة كبيرة وبالتالي اقتصادياً كبيرة، اقتصاديات المشروع لها عائد جيد، مش هتعمل حاجة علشان الناس اللى شغالة في المجال، محتاج تعمل استثمارات كبيرة لكن العائد جيد».

 

وأكمل:  «لما بنقول 25 إردباً في الفدان.. دي تجربتك.. لو كان السايد أن الفدان يطلع 18- 20 إردب بنفس كمية المياه والمساحة.. لما الكمية تزيد فوق الـ 20 إردبا محتاج نتوقف عند ده.. في الشغل اللى بيتعمل داخل مشروعات الخدمة الوطنية سواء هنا أو مستقبل مصر مش وصلنا 25 إردبا للفدان.. الرقم ده نجح في مساحة ألفين فدان والمتوسط 25 إردبا يعني فيه زيادة 5 إردبات عن السايد.. لما نقول 5 إردبات في مليون فدان يبقي 2.5 مليون اردب يعني مليون طن.. لو قسمنا ده على كمية هتطلع فوق 20 اردب.. هي هي المياه وهو هو الجهد..

 

وتابع الرئيس السيسي: "بقول التجربة مش علشان أهنئك وعلشان اسمع كل من يهتم المزارعين في الدلتا والصعيد.. مهم أوي يعرفوا إزاي يوصل بالكمية دي.. والموضوع مش استخدام مكينة ولكن وسائل علمية تزود الكمية والإنتاج الكبير.. ولو قولنا مزرعة بني سويف والمنيا وطبيعة الأرض قاسية شوية.. مهم اوي الناس بتقول الأرقام تكلفتها كتير اوي.. التكلفة كتير لأنك بتعمل كل حاجة مرة واحدة.. والدلتا اتعملت على 150 – 200 سنة.. سنين طويلة وانت بتعمل ده كله مرة واحدة.. المشروع بتدخل الكهرباء والمياه ومحطات الرفع.

 

وواصل: "لما بنيجي نعمل ده.. حق المشروع قبل حق بلدنا.. اننا نطلع أكبر حجم من الإنتاج.. مليون فدان بتطلع 2.5 مليون فدان.. يبقوا 3 ولا 3.5 مليون طن.. يبقي زودت كمية القمح من غير ما زود أرض أو مياه أو طاقة عمل.. هي نفس المساحة والوقت.. مليون طن هزود 200 ألف طن على نفس الكمية وبالتالي التجربة بتاعتك مهم أوي الحديث معها وأكيد وزارة الزراعة معنية بالكلام .. الرقم ده لافت نظري".

 

 

تابع موقع تحيا مصر علي